Takie przypadki odnotowano przede wszystkim w Katowicach. Oszukane osoby - zwykle w starszym wieku - informowano wcześniej telefonicznie, że pracownik Vattenfalla przyjdzie dokonać aktualizacji umowy lub że np. klient wygrał nagrodę w loterii dla odbiorców prądu. Obydwie informacje są nieprawdziwe - firma nie organizuje takich loterii ani nie aktualizuje w ten sposób umów.
Dostawcę można zmienić
Rzecznik przyznał, że przypadki dostawania się oszustów do mieszkań sposobem "na energetykę" zdarzały się już w przeszłości, kończąc się np. okradaniem starszych osób. Tym razem sytuacja jest inna, bo klientom podsuwano do podpisu dokumenty. To budzi podejrzenia, że może chodzić o deklaracje zmiany dostawcy energii. Zgodnie z obecnym prawem, każdy klient może wybrać sobie dostawcę energii elektrycznej. Wciąż jednak niewiele gospodarstw domowych korzysta z tej możliwości - klienci z reguły nie wiedzą jak to zrobić, nie znają też ofert konkurujących ze sobą firm. Niektóre z nich prowadzą akwizycję nowych klientów. Także Vattenfall przeprowadzał taką akcję - w odległym od Górnego Śląska Białymstoku.
"Nie będziemy mieli wyjścia"
- Nie wiemy, w jakim celu osoby podszywające się pod pracowników Vattenfalla odwiedzają naszych klientów; podpisane dokumenty zabierają ze sobą. Dotąd nie dotarły do nas żadne formalne informacje, zgodnie z którymi któryś z nagabywanych klientów chciałby - bez swojej wiedzy i woli - zmienić dostawcę energii - zaznaczył Zimnoch. Dodał, że gdyby takie dokumenty wpłynęły, a wszystkie procedury zostały spełnione, firma nie miałaby innej możliwości, jak dostarczyć klientowi prąd kupiony u innego dostawcy. Gdyby okazało się, że zmieniający dostawcę klient został wprowadzony w błąd, tylko on sam może wystąpić z roszczeniami w tej sprawie - np. wnioskować o unieważnienie umowy z nowym dostawcą.
Sprawę bada policja
Przedstawiciele Vattenfalla zaznaczają, że akwizycja klientów jest normalnym działaniem, musi jednak odbywać się zgodnie z prawem - klient powinien wiedzieć z przedstawicielem jakiej firmy rozmawia, na co się decyduje oraz o tym, że ma 10 dni na wycofanie się z umowy. Natomiast podszywanie się pod pracowników innej firmy i oszustwo dotyczące treści dokumentów to przestępstwa. Sprawę bada policja. Vattenfall przypomina, że jego pracownicy na żądanie klientów są zobowiązani do pokazania służbowych legitymacji. W każdej chwili można też potwierdzić ich tożsamość dzwoniąc na numer telefonicznej obsługi klienta 32 303 0 303. Firma podkreśla, że nie prowadzi obecnie aktualizacji umów u klientów i nie organizuje loterii, na które powołują się oszuści.
zew, PAP