Na Okęciu będą lądować we mgle

Na Okęciu będą lądować we mgle

Dodano:   /  Zmieniono: 2
(fot. sxc.hu) / Źródło: FreeImages.com
Na warszawskim lotnisku Chopina samoloty będą mogły lądować przy zerowej widoczności, jak na największych lotniskach świata - m.in. w Londynie, Frankfurcie, Tokio i wielu portach USA. Nowy system naprowadzania samolotów ma ruszyć w 2013 r.
- System, który zamierzamy zainstalować na lotnisku Chopina, umożliwi lądowanie przy zerowej podstawie chmur i w bardzo gęstej mgle. Pilot bezpiecznie wyląduje nawet wtedy, gdy nie będzie w stanie zobaczyć przez okno nosa swojego samolotu – powiedział rzecznik lotniska Przemysław Przybylski. Wdrożenie systemu pozwoli m.in. na zmniejszenie czasu kołowania samolotów, zwiększenie przepustowości lotniska i zmniejszenie opóźnień przy startach czy lądowaniach.

W 2013 r. lotnisko planuje zainstalować nową kategorię systemu ILS, czyli radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie w warunkach ograniczonej widzialności. Nowy system będzie dostępny dla samolotów korzystających z dłuższej drogi startowej Okęcia. Lotnisko analizuje możliwość zamontowania ILS także na drugim, krótszym pasie.

Warszawskie lotnisko byłoby jedynym lotniskiem w kraju z trzecią kategorią ILS. Obecnie na obu pasach ma ILS drugiej kategorii. Standardem w Polsce jest kategoria pierwsza ILS, którą ma 10 polskich lotnisk. W Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu urządzenia te zostały przystosowane do pracy w kategorii drugiej.

Lotnisko Chopina to największy port w kraju. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy oraz cargo. W 2010 r. obsłużyło ponad 8,7 mln pasażerów.

zew, PAP

 2

Czytaj także