Lancia ypsilon to trzeci nowy model samochodu, którego produkcja rozpoczęła się w Tychach w ciągu minionych czterech lat. Wcześniej rozpoczęto wytwarzanie fiata 500 i nowego forda ka - na mocy porozumienia z koncernem Forda.
Pierwsze próbne egzemplarze nowej lancii wyprodukowano w Tychach już jesienią ub. roku; kolejne egzemplarze testowe zjeżdżały z linii produkcyjnej zimą i wiosną. Łącznie w pierwszym kwartale tego roku powstało ok. 100 sztuk tego modelu - teraz produkcja nabrała seryjnego, masowego charakteru.
Tyska fabryka fiata należy do największych zakładów tego koncernu w Europie i na świecie. Oprócz fiata 500, forda ka i lancii ypsilon, produkuje fiata pandę.
W pierwszym kwartale tego roku w Tychach wyprodukowano łącznie ponad 138 tys. 80 samochodów - w tym aut marki fiat, abarth i lancia - 116 tys. 227. Wśród samochodów fiata w pierwszym kwartale 2011 r. najwięcej było modelu panda (71 tys. 471 sztuk) oraz 500 (42 tys. 653).
Na eksport trafiło w tym czasie w sumie blisko 114,5 tys. samochodów marki fiat, abarth i lancia, czyli 98,4 proc. produkcji. Najwięcej aut z Tychów wyjechało do Włoch (61,5 tys.), Francji (11,3 tys.), Anglii (8,8 tys.), Niemiec (7,8 tys.), Holandii (5,5 tys.), Hiszpanii (3,2 tys.) oraz Belgii i Austrii (po ponad 2 tys.).pap, ps