Hoffman podkreślił następnie, że następujące po 2000 roku zmiany w wysokości stawek VAT na prasę i książki, zwłaszcza ich wzrost wymuszany przez dyrektywy unijne, osłabił rozwój branży. - Wzrost opodatkowania wpłynął na wzrost cen wydawnictw, a co za tym idzie spadek sprzedaży, co uderza nie tylko w samych wydawców, ale przede wszystkim w naszych czytelników i ich finanse - tłumaczył. W jego ocenie, szczególnie uderzająca jest tu dysproporcja pomiędzy stawkami VAT na prasę wydawaną w formie drukowanej i elektronicznej. Jego zdaniem, chociaż internet stanowi sporą konkurencję i często odbiera tradycyjnej prasie czytelników, jednak należy pamiętać, że często jest jedyną formą kontaktu odbiorców ze słowem pisanym. - 23 proc. stawka VAT jaką są obciążone czasopisma wydawane w formie elektronicznej wpływa na zmniejszenie ich konkurencyjności, zwłaszcza w porównaniu z prasą wyłącznie elektroniczną. W mojej ocenie dla zachowania równowagi w sferze czytelnictwa istotne jest zrównanie opodatkowania prasy drukowanej i elektronicznej - zaznaczył dyrektor generalny Izby Wydawców Prasy.
Uczestnicząca w panelu posłanka PO Joanna Mucha, członkini sejmowej Komisji Finansów Publicznych podkreśliła, że podobne głosy i debaty są istotne dla tworzenie i modyfikacji prawa. - Zależy nam zwłaszcza na włączeniu we wstępny etap powstawania projektów ustaw i przepisów przedstawicieli środowisk i organizacji, których tworzone prawo będzie dotyczyć. Konsultacje z nimi mogą stanowić istotny składnik procesu legislacyjnego - zapewniła Mucha.
PAP, arb