Gazoport chce wypuszczać gaz w powietrze

Gazoport chce wypuszczać gaz w powietrze

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. mat. prasowe) 
Konsorcjum budujące terminal w Świnoujściu chce dokonać zmian w pozwoleniu na budowę terminala. Władze miasta, które wcześniej muszą wydać decyzję środowiskową w tej sprawie, zapowiadają, że będzie ona pozytywna.
- Wykonawca terminalu przedstawił zmiany, jakie chciałby wprowadzić do pozwolenia na budowę, wszystkie dotyczą terenu gazoportu - oświadczyła p.o. rzecznika prezydenta Świnoujścia Hanna Nowak-Lachowska. Do spotkania stron doszło w czwartek w Urzędzie Miejskim w Świnoujściu na prośbę Polskiego LNG.

Wykonawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej, która jest niezbędna podczas starań w urzędzie wojewódzkim o zmianę zapisów pozwolenia na budowę. Jak dodała Nowak-Lachowska, jedną ze zmian jest wydmuchiwanie w razie potrzeby części gazu do atmosfery, zamiast jak to wcześniej planowano, jego spalanie. Jako podstawę tej zmiany przedstawiono względy środowiskowe.

Gaz do atmosfery

Jak tłumaczyli urzędnikom miejskim przedstawiciele wykonawcy, włosko-francusko-kanadyjsko-polskiego konsorcjum, dzięki wydmuchiwaniu gazu wykluczona zostanie emisja gazów powstałych przy spalaniu. Wydmuch bez zapłonu sprawi, że gaz pójdzie od razu wysoko w powietrze. Nie będzie płomienia, jak przy spalaniu. Nie będzie wysokiego słupa ognia spalanego gazu, który byłby widoczny przez cały czas.

Uwalniany gaz będzie lżejszy od powietrza, i jak zapewnia wykonawca terminalu LNG, będzie wyrzucany wysoko w górę i szybko będzie rozpuszczał się w atmosferze. Nie będą powstawały chmury gazu. Wykonawca zapewniał też urzędników miejskich, że nawet gdyby doszło do wybuchu, to fala uderzeniowa będzie bardzo wysoko w górze, na ziemi nie powodując żadnych zniszczeń.

Pozostałe zmiany przedstawione przez wykonawcę to m.in. dodatkowy budynek na potrzeby awaryjnego zasilania generatorem diesla, dodatkowa platforma dla pomp LNG wysokiego ciśnienia, przesunięcie zbiorników przeciwpożarowych, wody technologicznej, wody pitnej. W opinii Wydziału Ochrony Środowiska i Leśnictwa UM Świnoujście nowe rozwiązania są bezpieczniejsze od pierwotnie zakładanych, mają mniejszy wpływ na środowisko, niż wcześniejsze planowane. Miasto zapowiada pozytywną decyzję środowiskową - powiedziała Nowak-Lachowska.

Terminal za 2,9 mld zł

Za budowę gazoportu odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu powinien nastąpić rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji. Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

zew, PAP