Pasażerze - odpraw się sam

Pasażerze - odpraw się sam

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Mariusz Adamski/materiały prasowe
Pasażerowie odlatujący z lotniska Chopina coraz chętniej sami chcą się odprawiać, korzystając m.in. z internetu czy z samoobsługowych kiosków, zamiast stać w kolejce do tradycyjnych stanowisk odpraw. Nowe rozwiązania popularne są szczególnie w sezonie wakacyjnym.
Rzecznik lotniska Chopina Przemysław Przybylski podkreślił, że samoobsługa jest coraz bardziej popularna wśród pasażerów. - W lipcu i sierpniu, kiedy odprawiamy najwięcej pasażerów, korzystanie z nowych form odpraw, jak m.in. internet, samoobsługowe kioski zwane self check-in, czy przez telefon, dają pasażerom możliwość uniknięcia stania w kolejce do tradycyjnych "okienkowych" form odprawy - powiedział Przybylski.

Z danych lotniska wynika, że w styczniu 2010 r. ponad 90 proc. osób odlatujących z Warszawy korzystało z tradycyjnej formy odprawy, ale np. w grudniu 2010 r. było to 74 proc. - W ciągu całego 2010 r. pasażerowie prawie 150 tys. razy korzystali z samoobsługowych kiosków udostępnionych na ternie portu i ponad 35 tys. razy odprawiali się przez internet - wyliczał Przybylski.

Pasażer, który odprawi się sam w takim kiosku, otrzyma wydrukowaną kartę pokładową, może udać się do kontroli bezpieczeństwa, a następnie do samolotu. Podróżujący z bagażem rejestrowanym, po odprawie w  kiosku samoobsługowym, może nadać swój bagaż na specjalnym stanowisku. Przybylski poinformował, że pierwsze kioski self check-in zostały uruchomione we wrześniu 2008 r. - Jako pierwsza możliwość samodzielnej odprawy dała swoim pasażerom Lufthansa, która do dziś jest liderem pod względem liczby odprawianych w ten sposób pasażerów. Za przykładem niemieckich linii poszli inni przewoźnicy i dziś na lotnisku samodzielnie odprawiać mogą się również pasażerowie Air France/KLM, Austrian Airlines, Finnaira oraz oczywiście Polskich Linii Lotniczych LOT - powiedział.

Pasażerowie LOT od marca tego roku mają do dyspozycji również kioski web check-in, umożliwiające odprawę przez internet. Na lotnisku jest sześć takich stanowisk. - Sposób postępowania w tym przypadku nie różni się zasadniczo od odprawy na stanowisku self check-in. Pasażer samodzielnie identyfikuje się w systemie, wybiera lot, na który chce się odprawić, wybiera miejsce w samolocie i drukuje kartę pokładową - tłumaczył Przybylski. Rzecznik dodał, że niektóre linie, jak np. Wizz Air, wręcz zachęcają do korzystania z odprawy przez internet, wprowadzając dodatkowe opłaty za tradycyjną odprawę przy okienku.

Od 2008 r. podróżni mogą także odprawiać się przez telefon komórkowy. - Tę formę odprawy na rejsy z lotniska Chopina oferują Lufthansa, Austrian Airlines, PLL LOT, British Airways oraz El Al. Karta pokładowa jest w takim przypadku dostępna w telefonie komórkowym jako MMS lub link do strony z  odpowiednim plikiem. Pasażer prezentuje do zeskanowania z ekranu telefonu kod paskowy - wyjaśnił Przybylski.

PAP, arb