Dyrektor potwierdził, że w przyszłym roku tyska fabryka nadal będzie wytwarzać swój najpopularniejszy jak dotąd model - fiata pandę. Choć niebawem we Włoszech ruszy seryjna produkcja nowej pandy, władze koncernu nie zdecydowały jeszcze, kiedy wygaśnie produkcja dotychczasowej, w Tychach. Auto nadal cieszy się powodzeniem na rynku. W pierwszym półroczu 2011 r. fabryka wyprodukowała ponad 130 tys. pand, a w ciągu ośmiu lat produkcji - ponad 2 mln egzemplarzy. Dyr. Arlet spodziewa się, że w całym 2011 r. łączna produkcja tyskiej fabryki powinna przekroczyć pół miliona egzemplarzy. W ubiegłym roku było to ok. 533,5 tys. aut. Po pierwszym półroczu tego roku wielkość produkcji zbliżyła się do 269 tys. samochodów, co stanowi 83 proc. produkcji w tym samym czasie zeszłego roku.
Mimo mniejszej produkcji Fiat Auto Poland (FAP) spodziewa się w tym roku lepszych wyników finansowych. W ubiegłym roku po raz pierwszy od lat firma zanotowała stratę netto przekraczającą 81,5 mln zł. Tłumaczono ją umocnieniem złotego, które uderzyło w eksporterów. - W tym roku nie obserwujemy znaczących wahań kursów walut, ryzyko kursowe jest niewielkie. Najistotniejsze jest jednak to, że prowadzimy fakturowanie sprzedaży, także eksportowej, w złotówkach. Spodziewamy się, że zamkniemy rok zyskiem - pokreślił członek zarządu firmy Czesław Świstak. Z nieoficjalnych szacunków wynika, że tegoroczny wynik finansowy spółki może być ok. 3,5-krotnie lepszy od ubiegłorocznego.
Łączne nakłady związane z rozpoczęciem produkcji w Tychach nowej lancii ypsilon wyniosły ok. 1,8 mld zł w Polsce i za granicą. Dyrektor Arlet tłumaczył, że m.in. na wydziale spawalni powstała nowa linia wyposażona w blisko sto robotów, a na wydziale montażu nowa linia zastąpiła dwie dotychczasowe. Zakładane zdolności produkcyjne to 500 sztuk nowej lancii dziennie. Dyrektor przypomniał, że podobne założenia przyjmowano, gdy rozpoczynała się produkcja pandy i fiata 500 - tymczasem dzienna produkcja tego pierwszego modelu sięgnęła 1,2 tys. egzemplarzy, drugiego ok. 800-900. Również w przypadku lancii o rzeczywistej produkcji zdecyduje popyt na ten model.
Tyska fabryka Fiata należy do największych zakładów włoskiego koncernu na świecie. Codziennie z jej linii produkcyjnych zjeżdża ok. 2020 samochodów. Na terenie tyskiej fabryki pracuje blisko 12 tys. osób, z czego ok. 5,5 tys. pracowników to załoga Fiata; pozostali pracują w spółkach kooperujących. 24 lipca fabryka zorganizowała doroczny dzień otwarty. Szacuje się, że zakład odwiedziło ok. 30 tys. pracowników wraz z rodzinami.
PAP, arb