W Tychach rozwijają produkcję lancii

W Tychach rozwijają produkcję lancii

Dodano:   /  Zmieniono: 
Lancia Ypsilon (fot. Il granturismo/Wikipedia)
Tyska fabryka Fiata, gdzie od maja wytwarzana jest nowa lancia ypsilon, rozwija produkcję kolejnych wersji tego auta. Jesienią pojawią się m.in. lancie na gaz, z automatyczną skrzynią biegów oraz egzemplarze przystosowane do ruchu lewostronnego.
- Produkcja lancii ypsilon osiągnęła już wielkość ok. 460 egzemplarzy dziennie, wobec zakładanych 500 sztuk na dzień. Pierwsze miesiące sprzedaży pozwalają na  ostrożny optymizm odnośnie odbioru tego auta przez rynek, szczególnie, że mamy okres wakacyjny - ocenił dyrektor tyskiej fabryki Zdzisław Arlet. Wytwarzana w Tychach nowa lancia ypsilon jest pierwszym autem tej marki, produkowanym poza Włochami. Według dyrektora plan zakładający wyprodukowanie w tym roku ok. 50-60 tys. aut tego modelu jest aktualny. Od przyszłego roku roczna produkcja ma przekroczyć 100 tys. - Pierwsze wyniki z rynku pokazują, że lancia ma przyszłość - ocenił Arlet.

Dyrektor potwierdził, że w przyszłym roku tyska fabryka nadal będzie wytwarzać swój najpopularniejszy jak dotąd model - fiata pandę. Choć niebawem we Włoszech ruszy seryjna produkcja nowej pandy, władze koncernu nie zdecydowały jeszcze, kiedy wygaśnie produkcja dotychczasowej, w Tychach. Auto nadal cieszy się powodzeniem na rynku. W pierwszym półroczu 2011 r. fabryka wyprodukowała ponad 130 tys. pand, a w ciągu ośmiu lat produkcji -  ponad 2 mln egzemplarzy. Dyr. Arlet spodziewa się, że w całym 2011 r. łączna produkcja tyskiej fabryki powinna przekroczyć pół miliona egzemplarzy. W ubiegłym roku było to ok. 533,5 tys. aut. Po pierwszym półroczu tego roku wielkość produkcji zbliżyła się do 269 tys. samochodów, co  stanowi 83 proc. produkcji w tym samym czasie zeszłego roku.

Mimo mniejszej produkcji Fiat Auto Poland (FAP) spodziewa się w tym roku lepszych wyników finansowych. W ubiegłym roku po raz pierwszy od lat firma zanotowała stratę netto przekraczającą 81,5 mln zł. Tłumaczono ją umocnieniem złotego, które uderzyło w eksporterów. - W tym roku nie obserwujemy znaczących wahań kursów walut, ryzyko kursowe jest niewielkie. Najistotniejsze jest jednak to, że prowadzimy fakturowanie sprzedaży, także eksportowej, w złotówkach. Spodziewamy się, że zamkniemy rok zyskiem - pokreślił członek zarządu firmy Czesław Świstak. Z nieoficjalnych szacunków wynika, że tegoroczny wynik finansowy spółki może być ok. 3,5-krotnie lepszy od ubiegłorocznego.

Łączne nakłady związane z rozpoczęciem produkcji w Tychach nowej lancii ypsilon wyniosły ok. 1,8 mld zł w Polsce i za granicą. Dyrektor Arlet tłumaczył, że m.in. na  wydziale spawalni powstała nowa linia wyposażona w blisko sto robotów, a na wydziale montażu nowa linia zastąpiła dwie dotychczasowe. Zakładane zdolności produkcyjne to 500 sztuk nowej lancii dziennie. Dyrektor przypomniał, że podobne założenia przyjmowano, gdy rozpoczynała się produkcja pandy i fiata 500 - tymczasem dzienna produkcja tego pierwszego modelu sięgnęła 1,2 tys. egzemplarzy, drugiego ok. 800-900. Również w przypadku lancii o  rzeczywistej produkcji zdecyduje popyt na ten model.

Tyska fabryka Fiata należy do największych zakładów włoskiego koncernu na świecie. Codziennie z jej linii produkcyjnych zjeżdża ok. 2020 samochodów. Na terenie tyskiej fabryki pracuje blisko 12 tys. osób, z czego ok. 5,5 tys. pracowników to załoga Fiata; pozostali pracują w spółkach kooperujących. 24 lipca fabryka zorganizowała doroczny dzień otwarty. Szacuje się, że zakład odwiedziło ok. 30 tys. pracowników wraz z  rodzinami.

PAP, arb