Daewoo na skraju bankructwa

Daewoo na skraju bankructwa

Dodano:   /  Zmieniono: 
Najprawdopodobniej nie zostanie dotrzymany termin osiągnięcia porozumienia postawiony przez wiceministra gospodarki Macieja Leśnego w sprawie przyszłości Daewoo-FSO.
Do 27 maja miała zapaść decyzja o podziale udziałów, lub zakład miał ogłosić bankructwo.
Nadal jednak nie wiadomo kiedy rozpocznie się kolejny etap rozmów na temat przyszłości warszawskiego zakładu Daewoo-FSO.
Rozmowy przedstawicieli rządu, Daewoo Motor Company, Daewoo-FSO i banków wierzycieli spółki o powołaniu NSC (tzw. new small company) na bazie majątku żerańskiej spółki były prowadzone w zeszły czwartek i piątek. Nie uczestniczył w nich jednak Leśny.
Wcześniej Leśny powiedział, że do 27 maja (czyli najbliższego poniedziałku) musi zostać osiągnięte porozumienie. W przeciwnym razie zakład 7 czerwca ogłosi bankructwo.
Jak zapowiedział wiceminister, jeżeli nie dojdzie do upadłości, to 7 czerwca zostanie ogłoszona nazwa nowego inwestora.
Leśny poinformował, że przejęciem zakładu jest bardzo zainteresowany jeden z inwestorów, który wejdzie kapitałowo do firmy, jeśli nie dojdzie do jej bankructwa. Inwestor ten chciałby utrzymać produkcję samochodów Daewoo-FSO, jednocześnie budując drugą linię produkcyjną.
Po zeszłotygodniowych rozmowach żadna ze stron nie udzieliła informacji na temat ich efektów. Ministerstwo Gospodarki podało tylko, że zgodzono się co do sensowności koncepcji NSC.
Powołanie nowej spółki produkcyjnej na bazie części majątku żerańskiej fabryki ma uchronić Daewoo-FSO przed upadłością.
Koncepcja powołania NSC zakłada konwersję wierzytelności na udziały. Nie wiadomo, jak dokładnie rozłożą się one między wierzycieli. Do NSC wszedłby majątek Daewoo-FSO potrzebny do produkcji: tłocznia, spawalnia, montażownia i lakiernia. Pozostałe spółki należące do Daewoo-FSO mają zostać sprzedane. Nie wiadomo, ile osób z 3.100 zatrudnionych w Daewoo-FSO może stracić pracę w wyniku tych działań.
Jeżeli strona polska i koreańska, w tym polskie i koreańskie banki-wierzyciele Daewoo-FSO, porozumieją się co do powołania NSC i podziału udziałów, na jej utworzenie musi zgodzić się później WZA Daewoo-FSO. Skarb Państwa ma 9,19 proc. spółki, a Daewoo Motor ma 88,67 proc.
Daewoo-FSO jest zadłużone na 591 mln zł w sześciu polskich bankach: BPH, Banku Handlowym, Pekao SA, BIG BG, ING Banku Śląskim i Kredyt Banku.
Oprócz tego zadłużenia Daewoo-FSO jest winne 653 mln zł koreańskiemu K-EximBankowi i 3,053 mld zł koncernowi Daewoo Motor.
Według niepotwierdzonych pogłosek żerańskim zakładem zainteresowany jest brytyjski Rover.
nat, pap