- Przejęcie przez nas kontroli bezpieczeństwa spowoduje, że nasze koszty wzrosną o ok. 50 mln zł rocznie. Pieniądze te będą potrzebne m.in. na pensje dla nowych pracowników - ok. 300-400 osób - i wyposażenie. Do tej pory koszty te ponosiła Straż Graniczna, a finansował je wojewoda. Po przejęciu przez nas obowiązków Straży nikt nie będzie refundował tych wydatków. W praktyce dodatkowymi kosztami zostaną obciążone linie lotnicze, a te prawdopodobnie przerzucą je na pasażerów. Szacujemy, że wtedy do każdego biletu doliczone zostanie około 10 zł - zapowiedział Michał Marzec, dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze", które zarządza warszawskim lotniskiem. Dodał, że w tym roku ceny biletów nie powinny jeszcze wzrosnąć.
Marzec przypomniał, że od połowy stycznia pasażerowie linii lotniczych na trasach krajowych, odlatujący z warszawskiego lotniska, są kontrolowani przez funkcjonariuszy Służby Ochrony Lotniska. Wcześniej również robiła to Straż Graniczna. Do 18 marca 2012 r. lotnisko ma podpisać porozumienie określające sposób przejęcia kontroli bezpieczeństwa w ruchu międzynarodowym od Straży Granicznej. - To porozumienie ma określać zasady tego przejęcia, które powinno nastąpić najpóźniej do 18 marca 2013 r. Można się spodziewać, ze Straż Graniczna będzie chciała jak najszybciej przekazać nam te obowiązki - przyznał. Pytany, kiedy pasażerowie mogą odczuć zmiany na warszawskim lotnisku, odparł, że wolałby, aby Straż Graniczna została jeszcze na Euro 2012. - Myślę, że kontrolę bezpieczeństwa przejmiemy w drugiej połowie przyszłego roku - dodał.
Marzec poinformował jednocześnie, że mimo zmian liczba osób ze Straży Granicznej na lotnisku nie zmniejszy się. Tym samym Straż nie zwolni lotnisku powierzchni przez siebie zajmowanych. Wcześniej lotnisko chciało dodatkowe koszty związane z kontrolą bezpieczeństwa pokryć przez komercyjny wynajem powierzchni zajmowanych dotąd przez Straż.W czerwcu nowelizację prawa lotniczego uchwalił Sejm, a w połowie lipca podpisał ją prezydent Bronisław Komorowski. Nowela dostosowuje polskie prawo do przepisów UE. 18 sierpnia nowe prawo lotnicze zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych punktów, np. przejęcia przez władze lotniska kontroli bezpieczeństwa pasażerów.
PAP, arb