Niemcy zbudują nam metro?

Niemcy zbudują nam metro?

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. wikipedia) 
Do konkursu na przygotowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej sześciu stacji II linii metra zgłosiły się firmy polskie a także z Niemiec, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i Czech - poinformowało w poniedziałek Metro Warszawskie.

Dwuetapowy konkurs ogłoszony pod koniec listopada przez spółkę dotyczy trzech stacji od Dworca Wileńskiego w kierunku Targówka i trzech od ronda Daszyńskiego w kierunku Woli.

W poniedziałek sąd konkursowy rozpoczął weryfikację złożonych wniosków - poinformowało Metro Warszawskie. Spółka podała, że  samodzielnie złożyło je osiem polskich firm, a siedem w ramach konsorcjów z firmami zagranicznymi. Pozostali oferenci to firmy z  zagranicy. Wnioski złożyły 23 firmy. Odcinek w kierunku Targówka chciałoby projektować 14 firm. Wnioski o możliwość wykonania koncepcji dla odcinka zachodniego - w kierunku Woli - nadesłało osiem firm - podano. Jeden wniosek jest niepełny. O tym, czy będzie można go uzupełnić, zdecyduje sąd konkursowy - powiedział rzecznik MW Krzysztof Malawko.

Wcześniej MW informowało, że wpłynęły 24 zgłoszenia do konkursu, jednak - jak poinformowano - po otwarciu kopert okazało się, że są to 23 oferty i jedno uzupełnienie. Na podstawie złożonej w pierwszym etapie konkursu dokumentacji zostaną wyłonione pracownie, które następnie złożą prace konkursowe na  koncepcję architektoniczno-budowlaną kolejnych stacji II linii metra. Sąd konkursowy wyłoni z nich dwie prace, ponieważ koncepcję dla trzech odcinków w stronę Targówka (odcinek północno-wschodni) i trzech odcinków w stronę Woli (odcinek zachodni) mają wykonać dwie różne pracownie. Każdy uczestnik konkursu może zgłosić tylko jedną pracę konkursową.

Zwycięskie firmy przygotują potem projekt budowlany. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę tych stacji metra. W konkursie będą ocenione walory konstrukcyjno-technologiczne, eksploatacyjne, minimalizacja oddziaływania obiektów metra na środowisko podczas eksploatacji, rozwiązania architektoniczne (po 15 proc.); koszty wykonania projektu budowlanego (35 proc.), powiązanie stacji metra z innymi środkami komunikacji publicznej (5 proc.).

Kolejny etap budowy II linii metra obejmie po trzy stacje w kierunku Targówka i Woli. Od Ronda Daszyńskiego w kierunku Woli będą to stacje: Wolska, Moczydło i Księcia Janusza; z kolei od strony Dworca Wileńskiego w kierunku Targówka stacje: Szwedzka, Targówek 1, Targówek 2. Nazwy na  razie są umowne.

Obecnie w budowie jest centralny odcinek drugiej linii metra, który ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Budowa tej inwestycji planowo ma się zakończyć w październiku 2013 r.

eb, pap