Z posiadanych przez kolej nieruchomości zaledwie 8 proc., czyli ok 8,9 tys. ha, będzie przeznaczonych do sprzedaży na rynku. Reszta trafi jako aport do kolejowych spółek lub będzie przekazana samorządom albo Skarbowi Państwa. Według planów PKP SA przez najbliższe trzy lata, czyli do 2015 r., ma uregulować stan prawny wszystkich swoich gruntów, zakończyć sprzedaż swoich lokali mieszkalnych i przygotować pakiety nieruchomości, które trafią do spółek kolejowych albo samorządów.
PKP SA posiada ok. 10,5 tys. budynków mieszkalnych oraz 2 tys. mieszkań na dworcach lub budynkach wykorzystywanych przy prowadzeniu ruchu kolejowego. W sumie spółka administruje 25,5 tys. mieszkań. Dziesięć lat temu było ich ponad 110 tysięcy, ale większość sprzedano najemcom, przekazano samorządom lub zlikwidowano.
W 2011 roku - według danych resortu - PKP SA sprzedały nieruchomości za 174 mln zł. Wartość rozstrzygniętych przetargów to ponad 200 mln zł, ale nie wszystkie transakcje zostały sfinalizowane. Sprzedaż nieruchomości jest jednym ze sposobów zdobycia pieniędzy na spłatę kilkumiliardowego zadłużenia PKP SA. W tym roku spółka będzie musiała spłacić 350 mln zł, w 2013 r. 880 mln zł, a w 2014 r. - 1,7 mld zł. Całe zadłużenie polskiej kolei ma być spłacone do 2020 r.
PAP, arb