Fundusz promocji mięsa końskiego? PiS chce zmian

Fundusz promocji mięsa końskiego? PiS chce zmian

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fundusz promocji mięsa końskiego powołano w 2009 r. za rządów PO-PSL (fot. sxc.hu)Źródło:FreeImages.com
Posłowie PiS chcą zmian w ustawie o funduszach promocji, w Sejmie złożyli projekt nowelizacji tej ustawy. Nowe przepisy miałyby zobowiązać importerów żywności do wpłat na te fundusze. Obecnie do wpłat na fundusze promocji zobowiązane są podmioty skupujące produkty rolne.
W ocenie wnioskodawców istnieje potrzeba obciążenia takimi wpłatami także firmy importujące produkty rolno-spożywcze na takich samych zasadach jak firmy zajmujące się skupem tych produktów w kraju. Jak uzasadniają autorzy projektu nowelizacji, "pozwoli to na ochronę rodzimego rynku producentów rolnych, a ponadto zwiększy nakłady na Fundusze Promocji, co z kolei pozwoli na efektywniejsze wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych".

Druga zmiana polega na rozszerzeniu kręgu podmiotów, które mogą się starać o wsparcie z Funduszu Promocji. Obecnie mogą to robić jedynie organizacje o zasięgu ogólnokrajowym, co zamyka dostęp do pieniędzy organizacjom regionalnym. Wnioskodawcy proponują, aby również te organizacje mogły korzystać z tych środków.

Fundusz promocji mięsa końskiego...

Ustawa o funduszach promocji weszła w życie 1 lipca 2009 r. Powołano osiem funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego.

Decyduje komisja...

Fundusze promocji mają przede wszystkim wspierać działania marketingowe, zachęcać do wzrostu spożycia określonych produktów. Z pieniędzy tych można np. sfinansować udział w targach, badania rynkowe, akcje promocyjne czy prace naukowe. O wydatkach danego funduszu decyduje komisja zarządzająca.

Od momentu powstania do końca 2011 r. najwięcej zgromadził fundusz promocji mleka - 30,6 mln zł. Fundusz promocji mięsa wieprzowego - 18,7 mln zł; drobiowego - 15,3 mln zł; owoców i warzyw - 11,3 mln zł. Najmniejsze środki są były w dyspozycji funduszu promocji mięsa owczego - tylko 39 tys. zł. Wszystkie fundusze w okresie 1 lipca 2009 do 31 grudnia 2011 zebrały 92,1 mln zł, a wydatki w tym okresie były na poziomie 62 mln zł. ARR szacuje, że w 2012 r . na fundusze wpłynie 37,8 mln zł, wydatki zaś wyniosą ponad 70 mln zł (część to zobowiązania z lat poprzednich).

zew, PAP