Długie i trudne negocjacje
- Negocjacje w sprawie zakupu Bombardierów były długie i trudne. Wybór typu samolotu był konsultowany we współpracy z naszym największym klientem i partnerem biznesowym, czyli PLL LOT - powiedział Dąbrowski. Dodał, że umowa na zakup samolotów ma być podpisana w ciągu najbliższych dni. - Chcemy rozwijać naszą linię, siatkę połączeń regionalnych i wykonywać rejsy na tych połączeniach nowymi i nowoczesnymi samolotami. Wybrany samolot ma doskonałą elastyczność operacyjną, która jest absolutnie niezbędna na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Bombardier Q400 NextGen stwarza nam szansę rozwoju - powiedział Dąbrowski. Pytany o samoloty typu ATR, które są obecnie użytkowane we flocie, odparł, że "nie jest powiedziane, iż w przyszłym roku ATR-y znikną z Eurolotu". - A kiedy znikną - zdecyduje o tym rynek - powiedział.
Najbardziej popularne loty Kraków-Gdańsk
Wyjaśnił, że Eurolot będzie latał nowymi samolotami zarówno w ramach własnej siatki połączeń (np. Gdańsk-Kraków, Gdańsk-Wrocław, Kraków-Poznań), jak i na rejsach wykonywanych dla PLL LOT. Pytany o wartość kontraktu, nie ujawnił ceny zakupu samolotów. - Jeśli chodzi o finansowanie tego kontraktu, będzie to leasing oraz kwota z działalności komercyjnej - powiedział. Dąbrowski poinformował, że Eurolot w ubiegłym roku przewiózł w ramach własnych połączeń ok. 50 tys. pasażerów. Najbardziej popularną trasą wśród podróżnych był Kraków-Gdańsk, gdzie w sezonie letnim frekwencja często wynosiła 100 proc. Na innych trasach ok. 70 proc.
- W tym roku chcemy zwiększyć liczbę połączeń na trasach z Krakowa do: Gdańska, Poznania i Szczecina. Chcemy uruchomić dodatkowe połączenie na czas Euro 2012. Jeszcze przed mistrzostwami regularne rejsy z Wrocławia do Lwowa, a w dniu meczu uruchomimy połączenie Gdańsk-Poznań. Planujemy od sezonu letniego otworzyć zagraniczne połączenia z portów regionalnych np. Kraków-Lwów - powiedział prezes spółki. Dodał, że w tym roku przewoźnik chce przewieźć 100 tys. pasażerów. Pytany o prognozę finansową, odparł, że jest ona "dodatnia".
Eurolot lata w kraju i za granicą
Eurolot jest spółką wyodrębnioną z grupy kapitałowej PLL LOT. Akcjonariuszami Eurolotu są: Skarb Państwa, który posiada 62 proc. udziałów oraz PLL LOT - 38 proc. W składzie rady nadzorczej Eurolotu jest członek zarządu PLL LOT. Samolot Q400 ma prędkość przelotową ok 670 km/h, ma mniejszą niż odrzutowce emisję spalin. Natężenie hałasu emitowane przez Q400 NextGen jest o ok. 15 decybeli niższe niż wymagają tego rygorystyczne przepisy ICAO. W zamówionej przez Eurolot wersji będzie 78 foteli, maszyna będzie miała też nowe barwy wraz z nowym logo Eurolotu. Żywotność samolotu określana jest na poziomie 67 tys. godzin lub 80 tys. cykli startów i lądowań. Samoloty Q400 oraz Q400 NextGen wykorzystywane są przez ponad 40 użytkowników na całym świecie.
Eurolot posiada 14 turbośmigłowych samolotów krótkiego zasięgu typu ATR42-500 i ATR72-202 oraz 3 turboodrzutowe samoloty średniego zasięgu typu Embraer 175. Embraery 175 Eurolotu obsługują siatkę połączeń Polskich Linii Lotniczych LOT. Pozostałe samoloty latają w barwach Eurolotu na trasach krajowych i zagranicznych.
ja, PAP