Tusk przekonuje, że mamy pracować dłużej. Podatnicy płacą za to 3 miliony złotych

Tusk przekonuje, że mamy pracować dłużej. Podatnicy płacą za to 3 miliony złotych

Dodano:   /  Zmieniono: 6
Rząd chce informować o emeryturach. Nakręcił dwa filmiki (fot. YouTube)
Za pośrednictwem telewizji i internetu rząd przez dwa tygodnie będzie informował Polaków o szczegółach reformy emerytalnej – podało w komunikacie Centrum Informacyjne Rządu. Pierwszy czat na temat reformy odbędzie się 11 kwietnia o godz. 13.
Według CIR propozycje dotyczące wydłużenia wieku emerytalnego do  67 lat dla kobiet i mężczyzn i ograniczenia przywilejów emerytalnych niektórych grup zawodowych budzą duże emocje. W związku z tym ogólnopolską kampanię na ten temat postanowiły podjąć resorty: pracy, finansów, obrony narodowej, spraw wewnętrznych, sprawiedliwości oraz  Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

"Zrobiliśmy filmiki. To obali mity"

Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz powiedział, że potrzebę przeprowadzenia kampanii informacyjnej na temat zmian emerytalnych potwierdzają wnioski płynące z konsultacji społecznych dotyczących projektu podnoszącego wiek emerytalny oraz  badania opinii publicznej. Wynika z nich, że kampanii takiej oczekuje 70 proc. Polaków. - W trakcie tej kampanii przez spoty telewizyjne, internet i infolinię będzie można się więcej dowiedzieć o proponowanych zmianach dotyczących zrównania i wydłużenia wieku emerytalnego. Myślę, że to pozwoli rozwiać wiele mitów, które narosły wokół tej reformy - powiedział minister. Poinformował, że koszt kampanii wyniesie ok. 3 mln zł.

Polacy chcą informacji

- W przeprowadzonych badaniach opinii publicznej ponad 70 proc. Polaków opowiedziało się za organizacją kampanii informacyjnej poświęconej zmianom w emeryturach. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom zorganizowaliśmy kampanię, dzięki której każdy będzie mógł dowiedzieć się więcej o planowanej reformie z różnych źródeł: z telewizji, internetu lub z rozmowy z konsultantem - powiedział minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz. Dodał, że kampania zakłada kilka etapów. Pierwszy ruszy m.in. z dwoma spotami w telewizji oraz dedykowaną reformie stroną internetową, a  także infolinią.

Kosinak-Kamysz przedstawił przygotowane przez rząd spoty telewizyjne. Wyjaśnił, że pierwszy z nich, pt. "Demografia" tłumaczy, dlaczego rząd zdecydował się na reformę. - To nie jest kaprys, ale jest to potrzeba -  podkreślił minister. W materiale wskazano, że za 30 lat co drugi Polak będzie miał więcej niż 50 lat, a liczba osób w wieku produkcyjnym spadnie o 5 mln. Z  informacji wynika, że jeżeli wiek emerytalny nie zostanie podniesiony, zabraknie rąk do pracy, a nasze dzieci nie poradzą sobie z utrzymaniem systemu emerytalnego.

Drugi spot, pt. "Stopniowość" tłumaczy, kogo zmiany mają dotyczyć i w  jaki sposób będą wprowadzane. Kosiniak-Kamysz powiedział, że w tym przypadku nacisk położono na sposób wprowadzania reformy i jej ewolucyjny charakter. - W trakcie tej debaty odnośnie zmian zapowiedzianych w expose premiera widzimy tylko magiczną liczbę 67 lat, ale warto przypomnieć, że to reforma rozłożona na bardzo wiele lat. Mężczyźni osiągną nowy wiek emerytalny w 2020 r., a kobiety po 28 latach, czyli w  2040 r. - poinformował.

Filmy będą odsyłać do dedykowanej zmianom strony internetowej. Będą emitowane w TVP1, TVP2, Polsacie, TVN i TVN24 oraz na kanale Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w serwisie YouTube. Rząd uruchomi też stronę www.emerytura.gov.pl, gdzie znajdą się szczegółowe informacje na temat reformy. Serwis podzielony zostanie na  zakładki: "Dlaczego reforma jest potrzebna", "Na czym polega reforma", "Jak reforma wpłynie na Ciebie". Znajdą się w nim także "Aktualności" i  "Najczęściej zadawane pytania" oraz kalkulator emerytalny i prosta aplikacja, która oblicza miesiąc i rok przejścia na emeryturę. Internauci będą mogli pobierać ze strony projekty ustaw oraz prezentację na temat reformy.

Tusk chce rozmawiać

Na profilu KPRM w serwisie Facebook uruchomiona zostanie specjalna zakładka o emeryturach. Znajdą się w niej czaty z ekspertami, kalkulator emerytalny, materiały multimedialne, krótkie teksty i infografiki dotyczące reformy, a także aplikacja pokazująca w jaki sposób na  przestrzeni kilkudziesięciu lat zmienia się polskie społeczeństwo.

Do wizyty na stronie będzie zachęcał premier Donald Tusk, którego wypowiedź zostanie umieszczona w serwisie. „Zależy nam, żeby prowadzić z  wami szczerą i otwartą rozmowę, zwłaszcza teraz, gdy trwają prace nad ważnymi reformami, w tym emerytalną. (…) Ten profil jest właśnie po to, byście mogli dowiedzieć się więcej o pracach rządu, rozwiać swoje wątpliwości i rozmawiać z nami" – informuje premier na Facebooku KPRM-u. Pierwszy czat na profilu, z Rzecznikiem Ubezpieczonych Aleksandrą Wiktorow, zaplanowano na 11 kwietnia w godz. 13-14.

Zgodnie z komunikatem CIR informacje na temat reformy będzie też można śledzić na profilach KPRM w serwisie Twitter (http://twitter.com/#!/PremierRP), BLIP (http://premier.blip.pl/) oraz YouTube (http://www.youtube.com/KancelariaPremiera).

Rządowe służby informacyjne podały ponadto, że wątpliwości związane z  reformą emerytalną wyjaśniać będą za pośrednictwem specjalnej infolinii także konsultanci z ZUS, resortu pracy i resortu spraw wewnętrznych. „Pod numer 801 88 99 44 dzwonić można w godz. 8.00 – 18.00 od  poniedziałku do soboty. Osoby dzwoniące po godzinach funkcjonowania infolinii usłyszą komunikat głosowy" – podało CIR.

ja, PAP

 6

Czytaj także