SLD pyta Tuska o Marcinkiewicza i A2

SLD pyta Tuska o Marcinkiewicza i A2

Dodano:   /  Zmieniono: 
Dariusz Joński (fot. PAP/Andrzej Hrechorowicz)
SLD chce, by premier Donald Tusk przedstawił w Sejmie informację na temat budowy autostrady A2, a zwłaszcza okoliczności wyboru do tego firmy DSS i roli, jaką miał odegrać w tej sprawie były premier Kazimierz Marcinkiewicz. Klub Sojuszu ma złożyć w Sejmie wniosek w tej sprawie.
Rzecznik Sojuszu Dariusz Joński przypomniał, że w  ubiegłym tygodniu SLD złożył do prokuratury wniosek w sprawie zbadania procesu przetargu na wykonawcę autostrady A2, wygranego przez firmę DSS (Dolnośląskie Surowce Skalne), która w zeszłym tygodniu ogłosiła upadłość. - Dzisiejsze informacje, że były premier, pan Marcinkiewicz organizował współpracę DSS z Ministerstwem Skarbu Państwa i  Ministerstwem Infrastruktury zobowiązują nas do złożenia wniosku do pani marszałek Ewy Kopacz o informację rządu i Prezesa Rady Ministrów w  związku z budową autostrady A2 i w związku z wyborem firmy DSS - podkreślił Joński.

Poseł SLD oświadczył jednocześnie, że Sojusz chciałby również poznać rolę w całej sprawie byłego ministra infrastruktury, a dziś wicemarszałka Sejmu Cezarego Grabarczyka. - On nie tak dawno jeszcze, pół roku temu twierdził, że  kondycja spółki DSS była prześwietlona, i że firma wygrała i podpisała kontrakt, ponieważ była najtańsza. To również potwierdzał ostatnio minister transportu Sławomir Nowak - przypomniał Joński.

DSS do likwidacji...

Tydzień temu Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość likwidacyjną spółki Dolnośląskie Surowce Skalne. Wcześniej DSS złożył do  sądu wniosek o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu. Spółka podała wówczas, że bezpośrednie przyczyny powstania stanu niewypłacalności wynikają z zaangażowania grupy DSS w realizację projektów drogowych, a w szczególności budowy A2.

...a miało być tak pięknie

DSS w konsorcjum z Bogl a Krysl przejęło budowę odcinka C autostrady A2 Stryków Konotopa w połowie 2011 r. - po tym, jak GDDKiA odstąpiła od  umowy z chińskim konsorcjum Covec. Nowi wykonawcy zobowiązali się ukończyć autostradę do października 2012 r. z tym, że miała ona być przejezdna jeszcze przed Euro 2012. Spółka DSS miała jednak problemy z płatnościami wobec swoich kontrahentów -  kilka firm zapowiadało, że złoży wniosek o upadłość firmy. Tymczasem jeszcze pod koniec lutego minister transportu Sławomir Nowak zapowiadał, że nie ma ryzyka upadłości DSS i że płynność tej firmy jest sprawdzana na bieżąco. W połowie marca 2012 r. zakres prac przeorganizowano. Bogl a Krysl został generalnym wykonawcą odcinka C i liderem konsorcjum. Choć formalnie DSS pozostaje w konsorcjum, to zakres wykonywanych przez tę  spółkę prac został zredukowany. Budową zajmuje się wyłącznie lider konsorcjum i jego podwykonawcy, DSS był jedynie dostawcą kruszyw.

Piątkowy "Dziennika Gazeta Prawna" napisał, że były premier Kazimierz Marcinkiewicz organizował współpracę DSS z ministerstwami Skarbu Państwa, infrastruktury oraz spraw zagranicznych. Marcinkiewicz miał dostać za to ok. 60 tysięcy złotych - a w czasie gdy były premier z nią współpracował spółka cieszyła się wyjątkową przychylnością ministerstw, które powierzyły jej wiele zamówień.

PAP, arb