Polscy studenci zrewolucjonizują motoryzację? Bolid zasilany prądem

Polscy studenci zrewolucjonizują motoryzację? Bolid zasilany prądem

Dodano:   /  Zmieniono: 
Studenci Politechniki Lubelskiej skonstruowali bolid napędzany prądem i samochód, który spala litr paliwa na 80 km (fot. Wikipedia/Szater/cc)
Bolid Elvic z napędem elektrycznym, który przejedzie 190 km na jednej kilowatogodzinie oraz samochód miejski Cetan, który spala jeden litr paliwa na 80 km, skonstruowali studenci Politechniki Lubelskiej. Zaprezentowali je 24 maja w Lublinie.

Samochody zbudowali studenci skupieni w kołach naukowych działających na wydziałach Mechanicznym oraz Elektroniki i Informatyki na Politechnice Lubelskiej. Ich pojazdy wzięły udział w 28. edycji prestiżowego konkursu studenckiego Shell Eco-Marathon, w maju, w  Rotterdamie. Konkurs odbywa się co roku w różnych miejscach na świecie, a  startują w nim zespoły studentów z uczelni całego świata, które konstruują pojazdy najbardziej wydajne pod względem energetycznym.

Bolid zasilany prądem

Zespół z Politechniki Lubelskiej, który zbudował bolid Elvic, w  konkursowej kategorii „Prototype" zajął 17. pozycję na 23 pojazdy dopuszczone do konkursu. Natomiast Cetan w kategorii samochodów miejskich „Urban Concept" zajął 3. miejsce, a do rywalizacji w tej kategorii dopuszczono sześć pojazdów.

Elvic zasilany prądem elektrycznym może przejechać 190 km zużywając 1  kWh energii. Zasilany jest z akumulatora, którego pełne ładowanie trwa 2-3 godziny. Waży około 60 kg. Maksymalna prędkość, jaką może rozwinąć to 50 km/h.

Studenci zapowiadają, że będą pracować na poprawą osiągów samochodu. - Będziemy próbowali zmniejszyć jego wagę do połowy, bo jest stanowczo za  ciężki. Chcemy stworzyć też taki sterownik silnika, żeby poprawić wynik zużycia energii o co najmniej 30-40 procent - powiedział menedżer projektu, student III roku Mechatroniki na Politechnice Lubelskiej Piotr Szlęzak.

Samochód, który spala litr paliwa na 80 km

Samochód Cetan - skonstruowany przez studentów Politechniki Lubelskiej z myślą o użytkowaniu w ruchu miejskim – ma zamontowany silnik diesla o pojemności 211 cm sześciennych. Auto waży 205 kg, ma moc 4,5 KM, a na 80 km spala jeden litr paliwa. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć, to 80 km/h.

- Koncepcyjnie pracowaliśmy nad tym samochodem od października ubiegłego roku, a fizycznie pojazd został zbudowany w ciągu dwóch miesięcy - powiedział menadżer projektu, student III roku Mechaniki i  Budowy Maszyn na Politechnice Lubelskiej Michał Sapielak.

Konstruktorzy Cetana również będą dokonywać przeróbek i modyfikacji swojego pojazdu - planowane zmiany mają spowodować m.in. że samochód będzie szybszy i bardziej ekonomiczny jeśli chodzi o pobór energii.

Oba zespoły – liczące po kilkanaście osób – zapowiadają dalsze prace nad ulepszaniem swoich prototypów i mają nadzieję, że w przyszłym roku również wystartują w konkursie Shell Eco-Marathon.

sjk, PAP