Analizę przeprowadziło Polsko-Niemieckie Centrum Informacji Konsumenckiej we Frankfurcie nad Odrą przy wsparciu Europejskiego Uniwersytetu Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Według autorów badania konsumenci wciąż mogą sporo zaoszczędzić, jeśli robią transgraniczne zakupy. „O ile krajowe owoce i warzywa, wędliny, benzyna oraz usługi są generalnie tańsze w Polsce, to już egzotyczne owoce, słodycze oraz na przykład artykuły drogeryjne i chemię gospodarczą można kupić w Niemczech po korzystniejszych cenach” – powiedziała szefowa Polsko-Niemieckiego Centrum Informacji Konsumenckiej Katarzyna Trietz. Z analizy wynika, że produkty żywnościowe są z reguły tańsze w Polsce niż w Niemczech. Szczególnie w przypadku krajowych owoców i warzyw, produktów mięsnych, np. kiełbas. Ale ceny słodyczy są niższe po niemieckiej stronie Odry.
Natomiast w przypadku mąki, cukru, masła i mleka trudno jednoznacznie określić gdzie jest taniej, gdyż ceny tych produktów znacznie się wahają. Badanie pokazuje, że ceny artykułów do pielęgnacji ciała w polskich drogeriach, poza kilkoma wyjątkami, są wyższe od cen niemieckich. Przy artykułach gospodarstwa domowego różnice są niewielkie.
W przypadku odzieży oraz obuwia można zaobserwować minimalne różnice cen, ze wskazaniem na nieco niższe w Polsce. Jedynie obuwie dziecięce jest droższe w Niemczech. Porównanie cen w dwóch dużych sklepach z wyposażeniem wnętrz daje stosunkowo jednoznaczny obraz: polskie ceny artykułów są znacznie tańsze niż niemieckie. Wynik badania pokazuje, że paliwa nadal są tańsze w Polsce, ale od 2009 roku ceny w obu krajach znacznie się zbliżyły.
Porównanie cen niektórych nowych samochodów w podziale na klasy pokazuje, że w Niemczech tańsze są jedynie modele z najwyższej półki. Pozostałe mają korzystniejsze ceny w Polsce. Po polskiej stronie znacznie tańsze są też usługi – wynika z przesłanej analizy. Np. usługi optyka są o 20 proc. tańsze, w gastronomi ta różnica jest jeszcze większa. W zależności od dania w naszym kraju zapłacimy o 30-40 proc. mniej niż za Odrą. Największa różnica cenowa na korzyści Polski jest w przypadku usług fryzjerskich, które są o ponad 60 proc. tańsze niż w Niemczech.
W badaniu podkreślono jednak, że w regionie przygranicznym stopniowo maleją różnice cen towarów i usług. Porównywaniem cen w obu regionach Polsko-Niemieckie Centrum Informacji Konsumenckiej we Frankfurcie nad Odrą zajmuje się od 2009 roku.
eb, pap
eb, pap