Polska wschodnia kusi inwestorów

Polska wschodnia kusi inwestorów

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. sxc
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych wyda do 2015 r. 86 mln zł na zachęcanie do inwestowania m.in. w Polsce wschodniej - poinformował prezes Agencji Sławomir Majman. Rusza kampania "Dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce wschodniej".

Szef PAIiIZ zapowiedział na konferencji międzynarodową kampanię medialną, zachęcającą do rozpoczęcia działalności biznesowej w Polsce wschodniej. Nowa kampania skierowana jest przede wszystkim do kadry zarządzającej. Ma zwiększyć napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych do tego regionu, a także zainteresować krajowe firmy inwestycjami w Polsce wschodniej. Pomysłodawcy akcji liczą też na pobudzenie eksportu produktów i usług oraz rozwój turystyki biznesowej. Kampania reklamowa będzie prowadzona w Polsce oraz w państwach Unii Europejskiej, a także w USA, Rosji, Chinach, Korei, Indiach oraz krajach Zatoki Perskiej. Za sektory strategiczne Polski wschodniej uznano: spożywczy, drzewny i meblarski, jachtowy, lotniczy, chemiczny, maszynowy, odnawialne źródła energii oraz turystykę biznesową. Reklamy ukażą się m.in. w sieci CNN.

Promocja regionów wschodnich prowadzona jest przez PAIiIZ od dwóch lat jako część programu wspierającego inwestowanie w Polsce. W tym czasie zorganizowano 81 akcji promocyjnych, głównie poprzez udział w targach i misjach wyjazdowych. "W wyniku tego od roku 2009 ulokowano w Polsce wschodniej 21 inwestycji, powstało 3500 nowych miejsc pracy" - poinformował Majman. Powołując się na dane ONZ, szef PAIiIZ przypomniał, że w 2011 r. roku Polska osiągnęła wzrost wartości inwestycji zagranicznych o 67 proc., przy średniej europejskiej na poziomie 17 proc.

Dyrektor departamentu rozwoju regionalnego PAIiIZ Agnieszka Wojnarowska powiedziała, że zaobserwowano w efekcie niewielki wzrost liczby osób postrzegających Polskę wschodnią jako atrakcyjne miejsce do prowadzenia biznesu. Twórcy rozpoczynającej się kampanii reklamowej potencjalnemu inwestorowi zadają za pośrednictwem jego dziecka, teścia i psychoanalityka jedno pytanie: "Dlaczego nie zainwestowałeś w Polsce wschodniej". "Pytanie zadane w ten sposób pozostawia dobry wydźwięk; jeszcze nie jest za późno, jeszcze możesz to zrobić" - wyjaśnił autor strategii, Jacek Sadowski z Agencji Demo Effective Launching, która wygrała konkurs.

W konkursie na opracowanie strategii kampanii promocyjnej Polski wschodniej wpłynęło 11 wniosków. Wybrano propozycję Demo Effective Launching, której oferta była najtańsza (298 tys. zł). Najdroższa opiewała na 2 mln 320 tys. zł brutto.

eb, pap