- Powinniśmy po prostu płacić, taki system wdrażamy - powiedział poseł PO Stanisław Żmijan, według którego drogi krajowe powinny być płatne.
Użytkownicy pojazdów wpłacają do budżetu państwa ok. 60 miliardów złotych rocznie - składają się na to różnego rodzaju opłaty (opłata paliwowa, akcyza oraz podatek VAT w paliwie i na nowe samochody, opłaty za korzystanie z dróg i autostrad). Czy opłat musi być tak wiele? - pytano podczas debaty, zorganizowanej w studiu Polskiego Radia.
- Jeśli przyjęliśmy zasadę, że jeździmy, mamy wpływ na zużywanie się dróg, to powinniśmy po prostu płacić, taki system wdrażamy - powiedział poseł PO Stanisław Żmijan. Jego zdaniem Polacy powinni płacić, by sieć drogowa osiągnęła "właściwy standard".
Poseł Jerzy Szmit z PiS mówił, że wiele firm pracujących przy budowie autostrad zbankrutowało. Polityk zwrócił też uwagę na kwestię kosztownych ekranów chroniących przed hałasem oraz przejść dla zwierząt. Zdaniem Szmita, nad tymi zagadnieniami trzeba się zastanowić, zanim państwo ruszy z kolejnym dużym programem budowy dróg.
Z kolei zdaniem Adriana Furgalskiego, eksperta ds. transportu, problem Polski jest tragiczny stan dróg lokalnych oraz brak obwodnic miast, w tym Warszawy.
zew, Polskie Radio Program Pierwszy
- Jeśli przyjęliśmy zasadę, że jeździmy, mamy wpływ na zużywanie się dróg, to powinniśmy po prostu płacić, taki system wdrażamy - powiedział poseł PO Stanisław Żmijan. Jego zdaniem Polacy powinni płacić, by sieć drogowa osiągnęła "właściwy standard".
Poseł Jerzy Szmit z PiS mówił, że wiele firm pracujących przy budowie autostrad zbankrutowało. Polityk zwrócił też uwagę na kwestię kosztownych ekranów chroniących przed hałasem oraz przejść dla zwierząt. Zdaniem Szmita, nad tymi zagadnieniami trzeba się zastanowić, zanim państwo ruszy z kolejnym dużym programem budowy dróg.
Z kolei zdaniem Adriana Furgalskiego, eksperta ds. transportu, problem Polski jest tragiczny stan dróg lokalnych oraz brak obwodnic miast, w tym Warszawy.
zew, Polskie Radio Program Pierwszy