Zmiany w ustawie o Służbie Celnej. Uderzą w korupcję?

Zmiany w ustawie o Służbie Celnej. Uderzą w korupcję?

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. Służba Celna 
Rząd przyjął 2 września zmiany w ustawie o Służbie Celnej. Wśród nich znajduje się regulacja uposażeń celników w okresie choroby - będzie to 80 proc. uposażenia, w stosunku do wcześniejszych 100 proc. Oprócz tego w izbach celnych będzie wyznaczony jeden dyrektor do rozliczania należności, a wpłaty będą dokonywane na konto jednej izby celnej. Dodatkowo - wprowadzony zostanie zakaz korzystania z prywatnych komórek przez celników i zostaną oni objęci badaniami psychofizjologicznymi.
Rząd przyjął 2 września zmiany w ustawie o Służbie Celnej. Najważniejsza z nich to regulacja uposażeń celników w okresie choroby - będzie to 80 proc. uposażenia, w stosunku do wcześniejszych 100 proc.

Tylko w nadzwyczajnych wypadkach będą mieć prawo do otrzymywania "chorobowego" w wysokości swojego pełnego uposażenia.

Wzmocnienie organizacyjne, podniesienie sprawności działania oraz zwiększenie elastyczności w wykorzystywaniu zasobów kadrowych Służby Celnej i administracji podatkowej (urzędów i izb skarbowych) – to podstawowe cele projektowanych zmian ustawowych.

Ustawa o Służbie Celnej
 
Ułatwienia dla przedsiębiorców kontrolowanych przez Służbę Celną

Przewidziano wprowadzenie „jednego okienka rozliczeniowego” dla przedsiębiorców podlegających kontroli celnej.

Wyznaczony zostanie dyrektor tylko jednej izby celnej do rozliczania należności celnych, podatkowych i innych. Oznacza to, że wpłaty będą dokonywane na konto jednej izby celnej. Obecnie zdania te realizują dyrektorzy każdej z 16 izb celnych.

Rozwiązanie to oznacza „centralizację zadań”, która umożliwi szybsze rozliczanie przedsiębiorców i podatników oraz redukcję kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. W praktyce dokonywanie wpłat na konto jednej izby celnej oraz wprowadzenie jednolitych procedur powinno ograniczyć nieprawidłowości w obsłudze przedsiębiorców, dzięki czemu oni sami będą poświęcać mniej czasu na czynności administracyjno-biurowe.

Planowane jest także wyznaczenie dyrektora tylko jednej izby celnej do wykonywania zadań wierzyciela. Także to rozwiązanie powinno przyspieszyć załatwianie spraw i usprawnić komunikację między dłużnikiem a wierzycielem. A postępowanie wierzycielskie, przy całej dolegliwości postępowania egzekucyjnego, będzie mniej uciążliwe i zbiurokratyzowane wobec zobowiązanego.

Usprawnienie kontroli wykonywanej przez Służbę Celną

Obecne przepisy dotyczące audytu podmiotów gospodarczych są skomplikowane pod względem merytorycznym i proceduralnym. Aby to zmienić, zaproponowano rozwiązania uproszczające audyt przedsiębiorcy ubiegającego się o zezwolenie lub świadectwo na obrót towarami z zagranicą. Wprowadzono też instytucję monitorowania posiadaczy zezwoleń lub świadectw na prowadzenie obrotu z zagranicą wydanych w postępowaniu audytowym. Skróci to kontrole przeprowadzane przez Służbę Celną, a także ograniczy obowiązki po stronie przedsiębiorcy i administracji celnej.

Wzmocnienie kompetencji kontrolnych Służby Celnej

Służba Celna na przejściach granicznych będzie mogła wykonywać niektóre zadania kontrolne należące do organów podległych ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Chodzi o prostą kontrolę, nie wymagającą specjalistycznej wiedzy i specjalnych urządzeń. Zadania kontrolne oraz sposób i warunki wykonywania takich kontroli zostaną doprecyzowane w rozporządzeniu. Rozwiązanie to skróci procedury kontrolne przy przekraczaniu granicy.

Zapobieganie nieprawidłowościom w Służbie Celnej

Zaproponowano nowe rozwiązanie polegające na objęciu badaniami psychofizjologicznymi funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w celnych oddziałach granicznych oraz osób przewidywanych do takiej służby.

Podobne rozwiązanie jest stosowane wobec funkcjonariuszy celnych pełniących służbę w wydziałach zwalczania przestępczości.

Rozwiązanie to jest konieczne, ponieważ funkcjonariusze celni pełniący służbę w takich oddziałach realizują zadania o szczególnym znaczeniu dla społeczeństwa i budżetu państwa (np. zapobiegają przemytowi wyrobów akcyzowych), dlatego oprócz odpowiednich kwalifikacji zawodowych, powinni mieć cechy osobowości, które zmniejszają ryzyko podatności na korupcję. Z tytułu wyższych wymagań stawianych takim funkcjonariuszom przysługują im dodatkowe świadczenia do wynagrodzenia.

Funkcjonariusze celni pełniący służbę w oddziałach granicznych i komórkach zwalczania przestępczości nie będą mogli korzystać z prywatnych przenośnych urządzeń służących do komunikacji elektronicznej, np. prywatnych telefonów, tabletów, laptopów. Ma to wyeliminować sytuacje, w których funkcjonariusze celni, korzystając z prywatnego sprzętu elektronicznego, mogą poinformować – celowo lub nieświadomie – nieuprawnione osoby o działaniach służbowych, które mogłyby ułatwić przemyt towarów i narazić skarb państwa na duże straty, a funkcjonariusza – na zarzut czerpania korzyści z zajmowanego stanowiska lub otrzymanie profitów z takiej działalności.

Wprowadzono również obowiązek składania przez funkcjonariuszy celnych i osoby zatrudnione w Służbie Celnej – informacji o pracy w administracji celnej małżonków, krewnych, osób prowadzących z nim wspólne gospodarstwo domowe. Przepisy te wyeliminują podejrzenia o brak bezstronności i obiektywizmu w działaniach służbowych, a także ograniczą wykorzystywanie stanowiska do protegowania i faworyzowania członków własnej rodziny.

Usprawnienie i uelastycznianie zarządzania zasobami ludzkimi w Służbie Celnej

Zgodnie z przepisami, stanowisko zastępcy dyrektora izby celnej od spraw organizacyjno-finansowych, logistycznych i technicznych będzie mógł zajmować członek korpusu służby cywilnej. Wszyscy kandydaci na to stanowisko, tj. funkcjonariusze celni czy członkowie korpusu służby cywilnej – będą poddani rekrutacji. Rozwiązanie to pozwoli wybrać najlepszego fachowca.

Doprecyzowano sytuacje, w których dopuszczalne będzie przeniesienie na stałe lub czasowo dyrektora izby celnej, naczelnika urzędu celnego i ich zastępców. Chodzi o szczególnie uzasadnione przypadki, np. zapewnienie właściwej organizacji i sprawnego funkcjonowania jednostki organizacyjnej.

Zaproponowano też, aby funkcjonariusza celnego można było oddelegować do pracy w instytucjach Unii Europejskiej, jednostkach utworzonych przez UE albo organizacjach międzynarodowych.

Zmiana w ustalaniu wysokości uposażeń funkcjonariuszy celnych w okresie ich nieobecności spowodowanej chorobą

Zasadniczo funkcjonariusze celni w przypadku zwolnienia będą otrzymywać – jak pozostałe służby mundurowe – 80 proc. uposażenia. Ograniczenie uposażenia o 20 proc. za okres absencji chorobowej oznacza przyjęcie zasad zbliżonych do obowiązujących w systemie powszechnym. W określonych sytuacjach, wskazanych w ustawie, funkcjonariusz celny będzie miał prawo do uposażenia chorobowego w wysokości 100 proc. uposażenia.

Ustawa o urzędach i izbach skarbowych

Zaproponowano rozwiązania poprawiające efektywność funkcjonowania administracji podatkowej i usprawniające pobór podatków. Przewidziano takie działania jak:
Konsolidacja, na poziomie województwa, procesów pomocniczych realizowanych w izbach i urzędach skarbowych w zakresie: obsługi finansowej i kadrowej urzędu, zarządzania majątkiem, remontami i inwestycjami, zamówień publicznych, obsługi informatycznej, audytu, kontroli zarządczej, zarządzania jakością, komunikacji oraz informacji prawnie chronionych i bhp.

W praktyce oznacza to przekształcenie izby i podległych jej urzędów skarbowych, działających na terenie województwa, w jedną jednostkę budżetową (stanowiącą urząd). W takiej jednostce zadania kierownika wykonywać będzie dyrektor izby skarbowej, a  pracodawcą osób w niej zatrudnionych będzie izba skarbowa.

Pracownicy urzędów skarbowych staną się pracownikami izb skarbowych. Rozwiązanie to zapewni im poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia i warunków pracy. Osoby z komórek realizujących zadania pomocnicze w urzędach skarbowych zostaną przesunięte przede wszystkim do działu bezpośredniej obsługi podatników.

Wprowadzane rozwiązania nie wpłyną na zmniejszenie liczby urzędów skarbowych. Nie zmienią też aktualnej struktury organów podatkowych I instancji (urzędów skarbowych) oraz II instancji (izb skarbowych).

Wzmocnienie systemu wspierania podatników w prawidłowym wypełnianiu przez nich obowiązków podatkowych przez:

  •     informowanie o ich prawach i obowiązkach,
  •     edukowanie w zakresie wypełniania formularzy i druków podatkowych,
  •     wzmacnianie świadomości podatkowej społeczeństwa,
  •     zwiększanie stopnia dobrowolności w wypełnianiu obowiązków podatkowych.

Większość znowelizowanych przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r.

KPRM