Jak mówić pracownikowi „nie”

Jak mówić pracownikowi „nie”

Dodano:   /  Zmieniono: 
U podstaw skutecznego zarządzania leży umiejętność powiedzenia podwładnemu „nie”. Niestety, często wywołuje ona u nas silne poczucie winy. Jako szef musisz się więc nauczyć odmawiać skutecznie i bezboleśnie.

Kiedy tak naprawdę poczułeś się przełożonym?” – spytali podczas szkolenia doświadczonych menedżerów psychologowie biznesu: Wojciech Haman i Jerzy Gut, autorzy książki „Psychologia szefa”. Najczęstszą odpowiedzią 9+były słowa: „Wtedy, gdy po raz pierwszy udało mi się powiedzieć podwładnemu »nie« i nie miałem już z tego powodu wyrzutów sumienia”. To prawda: pokusą każdego początkującego szefa (ale też na przykład nauczyciela czy wykładowcy) jest doprowadzenie do tego, żeby wszyscy go lubili. Tyle że w roli przełożonego nie sposób unikać decyzji trudnych i niepopularnych. Nie można też godzić się na wszystkie propozycje podwładnych. Taka postawa uniemożliwia bowiem skuteczne zarządzanie jakąkolwiek grupą.

Jak zatem skutecznie odmawiać podwładnym, jednocześnie nie demotywując ich do pracy?

Więcej możesz przeczytać w 41/2014 wydaniu tygodnika e-Wprost.

Archiwalne wydania Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także