Ma być tanio i szybko

Ma być tanio i szybko

Dodano:   /  Zmieniono: 
Linie lotnicze Air Polonia uruchamiają od 15 grudnia regularne tanie rejsy do Londynu z Warszawy i Katowic, a od 16 grudnia - z Poznania.
"Od dziś jesteśmy gotowi do regularnych połączeń międzynarodowych i krajowych. Mamy wszystkie wymagane pozwolenia i koncesje" -  powiedział wiceprezes linii Jan Szczepkowski. Bilety taniego przewoźnika można już zamawiać przez Internet.

Z warszawskiego lotniska im. Fryderyka Chopina będzie tygodniowo 6 rejsów do Londynu, z Katowic trzy, a z Poznania dwa. Przewoźnik zapowiada, że w 2004 r. chce uruchomić kolejne kierunki, m.in. do  Brukseli i Aten.

Ceny biletów będą zmienne, zależne od popytu i podaży. Obowiązywać ma podstawowa zasada - im wcześniej klient kupi bilet, tym będzie on tańszy. Podstawowe ceny biletów nie będą obejmować opłat lotniskowych ani podatków.

Zdaniem przedstawicieli linii, tańsze niż u tradycyjnych przewoźników bilety to przede wszystkim wynik niższych kosztów dystrybucji i ich sprzedaży (głównie poprzez Internet), niższych kosztów serwisu pokładowego (rezygnacja z darmowych poczęstunków), niższych kosztów opłat lotniskowych (linie korzystają z tanich lotnisk) oraz jednego typu samolotów.

Nowe regularne przeloty obsługiwane będą na razie przez dwa samoloty Boeing 737-400. Przewoźnik liczy jednak, że w 2004 r. będzie dysponował pięcioma samolotami.

"Niewykluczone, że kolejny samolot będzie pod koniec stycznia" -  powiedział inny wiceprezes linii, Jan Litwiński. Szczepkowski zapewnił, że samoloty linii Air Polonia spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa.

W opinii Litwińskiego, widoczny od 2001 r. kryzys branży lotniczej potwierdził, że model tanich linii lotniczych najlepiej sprawdził się w dobie recesji. Powołując się na międzynarodowe szacunki, wskazał, że udział w przewozach tanich linii lotniczych wzrośnie z 7 proc. w 2001 r. do 14 proc. w 2007 r.

Air Polonia Sp. z o.o., której dwaj główni udziałowcy (m.in. prezes Tomasz Sudoł) mają razem 66 proc. udziałów, spodziewa się, że zyski osiągnie po sezonie letnim 2004 r. Nie chcąc podawać nawet przybliżonych kwot, wiceprezes powiedział jedynie, że "za 10 miesięcy tego roku firma oscylowała będzie wokół niewielkiego zysku".

Air Polonia powstała w 2001 r. Obsługuje loty cargo na liniach krajowych i zagranicznych oraz loty czarterowe. Kapitał własny firmy wynosi 2.200 tys. zł.