Jarosław Kaczyński zapowiedział przekop jeszcze w 2007 roku, a w 2014 do pomysłu wróciła Platforma Obywatelska, jednak to decyzja ministra Gróbarczyka najbardziej zbliżyła pomysł do realizacji. Koszt inwestycji to, według szacunków, około 800 milionów do 1 miliarda złotych.
"Najbardziej korzystnym (…) jest wariant Nowy Świat" — napisano w rządowej zapowiedzi prac nad przekopem.Wariant ten zakłada budowy kanału o długości 1380 m między Sztutowem a Krynicą Morską. Aby do przekopu mogło dojść, zgodę wyrazić musiałaby Komisja Europejska, która już otrzymała niezbędne dokumenty.
Po przekopaniu mierzei, według planów Urzędu Morskiego w Gdyni i władz Elbląga, w porcie elbląskim przeładowywanych byłoby 1,5 mln ton ładunków, czyli dziesięciokrotnie więcej niż obecnie.
Puls Biznesu