"Chociaż ostatnia podwyżka stawek akcyzy o 15% miała miejsce w styczniu 2014 r., producenci wciąż odczuwają jej skutki w postaci zaostrzenia konkurencji cenowej, co odbija się na rentowności sprzedaży. W 2016 r. produkcja wódki może zbliżyć się do poziomu sprzed podwyżki akcyzy z uwagi spodziewany wzrost popytu na droższe alkohole w sytuacji poprawy dochodów gospodarstw domowych" - czytamy w analizie.
Natomiast zagrożeniem dla wzrostu produkcji mogą być zapowiadane ograniczenia sprzedaży alkoholu umożliwiające samorządom terytorialnym regulowanie liczby sklepów oferujących napoje alkoholowe, wyjaśniono.
W 2013 roku produkcja wódki wyniosła 1 157 tys. ha, a następnie spadła do 881 tys. hl w 2014 r. W ubiegłym roku produkcja wódki osiągnęła 950 tys. hl.
"W 2015 r. rynek pod względem wolumenu sprzedaży skurczył się (-2%) vs. (-4,9%) w 2014 r., jednocześnie pod względem wartości, sprzedaż w 2015 r. utrzymała się na poziomie 2014 r. W 2016 r. można oczekiwać stabilizacji wartości sprzedaży napojów spirytusowych. Oprócz zainteresowania konsumentów wódkami premium, widoczny będzie wzrost popytu na produkty niszowe: brandy, giny i rumy, a także droższe nalewki" - przewidują analitycy.
Wyroby spirytusowe są najbardziej obciążonym podatkami rodzajem napojów alkoholowych (podatki stanowią ok. 60% ceny detalicznej). Dlatego głównym czynnikiem wpływającym negatywnie na wyniki finansowe i rozwój firm z branży spirytusowej są regulacje akcyzowe, przypomniano.
Według GUS, spożycie napojów spirytusowych w 2014 r. wyniosło 3,2 l 100% alkoholu na osobę, natomiast w 2015 r. według szacunków IERiGŻ-PIB mogło wzrosnąć o ok. 9% do 3,5 litrów na osobę.
(ISBnews)