Jak wyjaśniał, jest dziś duża niepewność na rynku, spowodowana światową sytuacją handlową i geopolityczną, i w takiej sytuacji pewne decyzje o ekspansji firmom podejmuje się trudniej. Niemniej zawsze w wyniku wojen celnych zmienia się hierarchia w łańcuchach dostaw. I każdy kryzys staje szansą. – Trzeba go zatem wykorzystać – zachęcał.
Krzysztof Mazur zwracał też uwagę, że warto dziś myśleć o ekspansji kategoriami dywersyfikacji.
– Nie można bazować tylko i wyłącznie na niemieckiej gospodarce, z którą związani byli dotąd polscy eksporterzy, bo amerykańskie cła uderzą także w Niemcy – zaznaczał. – Warto myśleć o Bliskim Wschodzie, Azji, ale też o Stanach Zjednoczonych. I polskie firmy już w tych miejscach są.
Prezes RPPG przywoływał przykłady takich firm jak Fakro (ukończona niedawno fabryka w USA), Selena (obecna w Stanach od 2001 roku) i Unimot (ogłosił niedawno powołanie Rady Dyrektorów, złożonej z osób z amerykańskiego establishmentu).
Krzysztof Mazur zachęcał również do wzięcia udziału w I Forum Ekspansji Gospodarczej.
- Kilka lat temu przedsiębiorcy myśleli w sposób bardziej indywidualistyczny, a ostatnio w wyniku COVID-u, wojny w Ukrainie i wojen celnych, jest większe nastawienie na współpracę i tworzenie networku – zaznaczał.
Forum zostało pomyślane jako miejsce dzielenia się doświadczeniem i wiedzą. Osoby, które pojawią się na nim mają wyjść z wydarzenia z kontaktami do firm doradczych, które pomagają w ekspansji, w procesach fuzji i przejęć, czy też do firm pomagających zarządzać procesami podatkowymi czy ryzykiem walutowym. Będą też eksperci z think tanków i zajmujący się geopolityką. Więcej informacji o wydarzeniu, które odbędzie się 11 czerwca w Warszawie, można znaleźć na: www.ekspansjaforum.pl.
Cały wywiad w studiu "Wprost" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach: