Drążenie tunelu w Świnoujściu na półmetku. Mamy nowe zdjęcia

Drążenie tunelu w Świnoujściu na półmetku. Mamy nowe zdjęcia

Budowa tunelu w Świnoujściu
Budowa tunelu w Świnoujściu 
Wydrążono 742 metry tunelu w Świnoujściu. Prace idą planowo. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć. Wówczas rozpoczną się dalsze prace związane z jego wykończeniem. Z kolei na wrzesień przyszłego roku przewidziano zakończenie prac.

GDDKiA poinformowała, że prace przy drążeniu tunelu osiągnęły półmetek. Maszyna drążąca TBM (ang. Tunnel Boring Machine) „Wyspiarka” ułożyła 417 pierścieni obudowy i z każdym dniem zbliża się do brzegu cieśniny Świna od strony wyspy Wolin.

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z lądem. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Czytaj też:
Zdjęcia z placu budowy w Świnoujściu, trwa montaż „wielkiego kreta”. To on przekopie się pod Świną

Galeria:
Półmetek drążenia tunelu w Świnoujściu