Kiedy pracownika zastąpią roboty?
Automatyzacja i digitalizacja wyznaczają kierunek rozwoju większości obszarów funkcjonowania naszej firmy. Również robotyzacja to trend, z którego już dziś korzystamy. Testujemy np. manipulatory ergonomiczne, czyli ramiona robotyczne, służące do przenoszenia paczek o większych gabarytach. W pełni zautomatyzowaliśmy proces sortowania przesyłek i dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych sorterów jesteśmy w stanie automatycznie sortować paczki na odpowiednie kierunki. Trwają badania nad ciężarowymi samochodami autonomicznymi, które dostarczą przesyłkę między punktem A i B na mapie obiektów operacyjnych DHL Parcel. Automatyzację procesów stosujemy również w obszarze obsługi klienta.
Czyli wykorzystujecie wszystkie innowacje.
W ostatnich 10 latach IT jest najszybciej rosnącą branżą, na rynek wprowadzana jest masa produktów. Wyzwaniem w procesie cyfryzacji jest wybranie strategicznie właściwych rozwiązań. W przypadku DHL Parcel kierunek rewolucji digitalowej, z którą mamy do czynienia, wyznaczają potrzeby klienta.
Co to oznacza w praktyce?
Kompleksowe podejście do obsługi klienta już od pierwszego kontaktu. Dziś nasz klient może sam sobie skonstruować kontrakt dzięki w pełni automatycznemu procesowi „lead – to shipment”, który umożliwia wiele działań, zaczynając od zaofertowania, poprzez weryfikację i podpisanie umowy, a kończąc na onboardingu partnera biznesowego. Ponad połowa interakcji kończy się pełną gotowością klienta do wysyłki paczek już w dniu podpisania umowy. Kluczem do efektywnego dostarczenia paczki jest prawidłowe przetwarzanie informacji o przesyłkach. Już dziś 98 proc. zamówień przyjmujemy drogą elektroniczną, chcemy, żeby za rok było to 100 proc. Wkrótce każdy adres będzie weryfikowany pod kątem poprawności i automatycznie przekodowany na punkt geograficzny tak, by przeznaczony do tego system mógł zaplanować kurierowi optymalną trasę. Wyliczyliśmy, że mając algorytm adresowy i geokoordynacyjny, zaoszczędzimy nawet do 10 proc. paliwa, a to bardzo wiele przy skali działalności DHL Parcel. Oznacza to nie tylko mniejsze koszty, ale przede wszystkim mniejszy ślad węglowy.
Czyli liczy się nie tylko biznes, lecz także odpowiedzialność społeczna?
Firma ma ambicje, żeby do 2050 r. stać się neutralną emisyjnie. Już dziś rozwijamy elektryczną flotę i tu mam na myśli nie tylko samochody, ale też rowery elektryczne. Chcemy zupełnie pozbyć się papieru – wewnętrznie już dziś wprowadziliśmy cyfrowy obieg dokumentów, przekonujemy też naszych klientów do takich działań, promując np. e-faktury. Jako lider innowacyjnej logistyki podchodzimy do kwestii odpowiedzialności biznesu kompleksowo, angażując się zarówno w projekty z zakresu społecznej (CSR), jak i cyfrowej odpowiedzialności biznesu (CDR). Nasz świat bardzo szybko się zmienia z fizycznego na wirtualny. Patrząc na to, co dzieje się z cyberprzestępczością, nie ma innej drogi jak wypracowanie zestawu regulacji, które jasno określą, co można, a czego nie, które wskażą, jakie działania wirtualne są zgodne z prawem, etyką, moralnością. Jako lider czujemy się zobowiązani do spojrzenia na ten temat z szerokiej perspektywy.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.