„Energia!” – to najczęściej powtarzane słowo przez uczestników programu edukacyjnego „Planeta Energii” organizowanego przez Grupę Energa już po raz szósty. Podczas tegorocznej edycji o prądzie uczyło się niemal 46 tys. dzieci z całej Polski, a towarzyszące projektowi mobilne centrum nauki odwiedziło 10 miast. Jego goście mieli okazję m.in. eksperymentować w kosmicznym Energobusie, odwiedzić „świat wtyczek elektrycznych” oraz dowiedzieć się czym jest kołyska Newtona.
Głównym celem programu „Planeta Energii” jest propagowanie wśród najmłodszych wiedzy o energii elektrycznej przy wykorzystaniu nowoczesnej formy edukacji odpowiadającej potrzebom i realiom współczesnego świata. Stawia on przede wszystkim na naukę poprzez doświadczenia i zabawę, dzięki czemu dzieci mają możliwość udziału w niestandardowych lekcjach i pokazach, pełnych ciekawych eksperymentów pobudzających zainteresowanie otaczającym światem i zachodzącymi w nim zjawiskami. W dotychczasowych edycjach programu wiedzę o energii elektrycznej zdobyło już niemal 263 tys. dzieci z całej Polski, a mobilne centrum nauki odbyło 93 wizyty w różnych miejscowościach w całej Polsce.
W tegorocznej edycji „Planety Energii” dzieci i nauczyciele wykazali się wyjątkową pomysłowością i zrealizowali wiele niecodziennych projektów poświęconych energii elektrycznej. Autorów tych najciekawszych i najbardziej kreatywnych, w nagrodę z dwudniową wizytą odwiedziło mobilne centrum nauki Grupy Energa. Niektórzy pedagodzy zostali nagrodzeni kolejny raz.
– Cieszę się, że zostałam laureatką konkursu „Planeta Energii” już po raz drugi. Jest on ciekawą i inspirującą propozycją dla nauczycieli oraz uczniów, gdyż doskonale komponuje się z obowiązującą podstawą programową i treściami nauczania w najmłodszych klasach. Przygotowane przez Grupę Energa nowatorsko opracowane scenariusze zajęć pozwalają na zdobywanie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych dla bezpieczeństwa małego dziecka – mówi pani Katarzyna Prus nauczycielka z Publicznej Sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Suszu. – Moja klasa chętnie angażowała się w każde zadanie, myślę, że z tym większą radością zaśpiewa w Iławie: „Z Planetą Energii szybko minął czas, Planeta Energii wciąż uczyła nas i przygód ciekawych przeżyliśmy sto, Planeta Energii to jest właśnie to”.
Droga po nagrodę
W program zaangażowało się wielu wyjątkowych nauczycieli, którzy potrafili zachęcić dzieci do twórczego myślenia i zdobywania wiedzy. Nagroda przypadła tym, którzy wraz ze swoimi uczniami wyszli poza utarte schematy nauczania i zrealizowali niestandardowe, kreatywne zajęcia. Uczniowie z klasy II C ze SP nr 1 w Lesznie pod okiem pani Anny Dratwińskiej m.in. wybrali się na wycieczkę do stacji elektroenergetycznej oraz do sklepu elektrycznego. Dzieci wzięły także udział w spotkaniu w Bibliotece Pedagogicznej pt.: „Lampy i elektryczne cudeńka, czyli design energii”, które zainspirowało je do wykonania własnych żyrandoli.
Uczniowie z innych klas byli równie pomysłowi. Dzieci z II B ze SP nr 6 w Czerwionce-Leszczynach pod okiem pani Moniki Biesiady przygotowały m.in. elektryczny pokaz mody, przedstawienie teatralne o energii elektrycznej i konkurs na najciekawszy wiersz o prądzie. Najmłodsi z Gdańska i Kartuz przygotowali makietę elektrowni wiatrowej i miejskiej sieci elektrycznej, wypracowania na temat swojego dnia bez prądu oraz komiksy dotyczące energii elektrycznej.
Zdaniem dr Tomasza Rożka, fizyka, popularyzatora nauki i ambasadora „Planety Energii”, dzieci są bardzo chętne do zdobywania wiedzy, jeśli tylko zostanie im ona zaprezentowana w atrakcyjny sposób.
– Projekt „Planeta Energii” przyciąga nauczycieli i najmłodszych, ponieważ ukazuje im naukę w ciekawy oraz nietuzinkowy sposób. Najmłodsi najlepiej uczą się poprzez zabawę, a w ramach naszego programu edukacyjnego oraz w mobilnym miasteczku bawią się znakomicie. Tu nie ma miejsca na nudę, dzieci mogą wszystkiego dotknąć, wszystko przetestować – mówi dr Tomasz Rożek. – Jestem pełen podziwu dla nauczycieli, którzy z pasją i zaangażowaniem podchodzą do swojego zawodu. W tym roku do konkursu zgłosiło się niemal 800 nauczycieli, co świadczy to o dużej popularności naszego programu i coraz większym zaangażowaniu w jego realizację pedagogów „z misją”.
Wizyty „Planety Energii”
Mobilne centrum nauki „Planeta Energii” pokonało niemal 2 tys. km, by odwiedzić zwycięzców tegorocznej edycji konkursu. Pierwszym miastem, w którym gościło był Płock, znany z najstarszej szkoły średniej w Polsce zwanej „Małachowianką”. Kolejne miasta to Iława, położona nad najdłuższym jeziorem w Polsce, Giżycko – stolica żeglarstwa oraz Suwałki, w których planetową ekipę przywitał śnieg. „Planeta Energii” zawitała także do Czerwionki-Leszczyny, w której działa 130 ulicznych lamp hybrydowych zasilanych energią słoneczną i wiatrem, miasta szybowców – Leszna, Koziegłów, w których mieści się jedna z największych w kraju oczyszczalni ścieków oraz do Tychowa, w którym znajduje się największy w Polsce i jeden z największych w Europie głaz narzutowy "Trygław". Trasa „Planety Energii” zakończyła się na Pomorzu – w Kartuzach i Gdańsku.
W każdym z miast mobilne centrum nauki Grupy Energa licznie odwiedzały zarówno dzieci, jak i dorośli, którzy chętnie poznawali jego atrakcje. W Energobusie – kosmicznym laboratorium na kółkach – goście mogli dowiedzieć się, że człowiek oraz wszystko, co nas otacza zbudowane jest z ładunków elektrycznych. Jak je „wyrwać”? Jak nadać im energię i czy da się ją wykorzystać? Najmłodsi mogli odkryć, że każdy robi to na co dzień korzystając z prądu elektrycznego. Dowiedzieli się także dlaczego elektryzują się włosy oraz które materiały przewodzą prąd, a które są izolatorami.
W kolejnej strefie edukacyjnej najmłodsi mogli się pobawić modelami elektrowni wiatrowej i wodnej. W ten sposób poznali źródła energii odnawialnej i sposoby jej produkcji.
– Bez pokazania różnych źródeł energii nie da się wytłumaczyć, dlaczego tak ważne jest dbanie o stan środowiska naturalnego. O tym opowiada dzieciom nasz trójwymiarowy film o Energoludkach – mieszkańcach Planety Energii, który można było oglądać w sali kinowej zaaranżowanej na terenie miasteczka – komentuje atrakcje mobilnego centrum nauki dr Tomasz Rożek.
Zwieńczeniem naukowej podróży najmłodszych były doświadczenia i pokazy prowadzone przez ekspertów „Planety Energii”, m.in. widowiskowe efekty wywoływane przez wysokie napięcie, które można zaobserwować w kuli plazmowej, małe „pioruny" generowane przez induktor Ruhmkorffa czy elektryzowanie włosów przez maszynę elektrostatyczną.
Goście „Planety Energii” brali także udział w licznych konkursach i quizach, w tym w Energetycznym Turnieju Miast, podczas którego pedałując na rowerach stacjonarnych produkowali prąd. Łącznie przez 60 godzin trwania turnieju na ośmiu rowerach przejechali ponad 5 tys. kilometrów i wytworzyli 9,93 kWh energii elektrycznej. Najbardziej energetycznym miastem okazało się Leszno, które wygrało dla Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej multimedialną tablicę wraz z akcesoriami i oprogramowaniem.
Szczegółowe informacje dotyczące programu można znaleźć na stronie PlanetaEnergii.pl
Planeta Energii to edukacyjny program Grupy Energa realizowany w formie konkursu dla nauczycieli i uczniów klas I-III. Może do niego przystąpić każdy nauczyciel, który przeprowadzi w swojej klasie minimum trzy lekcje dotyczące energii elektrycznej, w oparciu o otrzymane od Energi materiały dydaktyczne oraz podejmie dodatkowe, autorskie działania.
Honorowy patronat nad programem „Planeta Energii" sprawują Minister Edukacji Narodowej oraz Rzecznik Praw Dziecka. Patronem merytorycznym jest Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
Grupa Energa angażuje się prospołeczne aktywności, które spaja kompleksowy program realizowany pod nazwą „Energa dla Ciebie”. Koncentruje się on na kluczowych obszarach, zgodnych z ważnymi dla Grupy i dla lokalnych społeczności wartościami: człowiek, radość życia, edukacja, środowisko, ekologia, bezpieczeństwo oraz przyszłość dzieci. Elementem programu Energa dla Ciebie jest projekt Energa Edukacja, którego celem jest propagowanie wiedzy na temat energii elektrycznej, sposobów jej wykorzystania, a także zachęcanie do dyskusji na temat szans i problemów, jakie stoją przed współczesną energetyką.