Kierowcy odzyskali pieniądze. Operator parkingów zwrócił opłaty

Kierowcy odzyskali pieniądze. Operator parkingów zwrócił opłaty

Lidl
Lidl Źródło: Shutterstock
Operator systemów parkingowych WEIP zwrócił niektórym kierowcom opłaty parkingowe. Sprawa ma związek z decyzją UOKiK z 2023 roku.

SPROSTOWANIE: W artykule "Koniec parkingów grozy. Kierowcy odzyskają pieniądze", opublikowanym w dniu 15.01.2025 r. zawarto nieprawdziwe informacje, dotyczące WEIP Sp. z o.o. i wymagające sprostowania, to jest informacje, jakoby UOKIK stwierdził, że mandaty za parkowanie pod marketami są nielegalne, niesłuszne oraz że WEIP sp. z o.o. stosuje praktyki niezgodne z prawem, podczas gdy w rzeczywistości UOKiK skontrolował WEIP sp. z o.o. i nie stwierdził nieważności lub nielegalności wystawionych przez spółkę wezwań. Prezes UOKiK nie stwierdził naruszenia interesów konsumentów, a jedynie to uprawdopodobnił i nie nałożył na WEIP żadnej kary finansowej. UOKiK nie zmusił spółki do zwrotu opłat – WEIP samodzielnie i dobrowolnie zaproponował zwrot wybranych opłat parkingowych, co zostało ujęte w decyzji. Dotyczyły one sytuacji, gdzie konsument nie miał na podszybiu biletu, a następniew reklamacji załączył ważny bilet bez numeru rejestracyjnego (przed 2023 rokiem WEIP nie zawsze takie reklamacje uznawał, ponieważ taki bilet nie dokumentował dla jakiego pojazdu był pierwotnie pobrany). Ponadto nieprawdą jest, że UOKIK stwierdził, że WEIP sp. z o.o. stosuje praktyki niezgodne z prawem tj. groźby związane z postępowaniem windykacyjnym, co mogło wywołać presję, a jedynie wskazał, że informacja może wprowadzać konsumenta w błąd co do nieuchronności poniesienia takich opłat. Oprócz tego nieprawdą jest, że UOKiK stwierdził, że WEIP ograniczał składanie reklamacji, podczas gdy UOKIK stwierdził, że informacja o sposobach reklamacji zaledwie może wprowadzać konsumentów w błąd. Decyzja została wydana pod koniec 2023 roku, a WEIP wykonał wszystkie planowane zwroty przed końcem maja 2024r., o czym indywidualnie informował konsumentów. W ostatnim czasie nie było wydane żadne nowe stanowisko UOKiK powiązane z firmą WEIP. Więcej informacji spółka zawarła na stronie weip.pl/uokik/. Redaktor Naczelny serwisu internetowego wprost.pl za podanie nieprawdziwych informacji przeprasza WEIP sp. z o.o.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zajął w 2023 roku stanowisko wobec praktyk firmy WEIP, operatora parkingów komercyjnych, które budziły liczne kontrowersje. Wielu kierowców zgłaszało, że pomimo posiadania ważnego biletu parkingowego, byli obciążani dodatkowymi opłatami, głównie w sytuacjach, gdy bilet był niewidoczny, np. spadł z deski rozdzielczej. Decyzja UOKiK zobowiązuje firmę do zwrotu niesłusznie pobranych środków.

Zwrot opłat dla poszkodowanych kierowców

Zgodnie z decyzją UOKiK, WEIP miał zwrócić pieniądze kierowcom, którzy od 1 stycznia 2020 roku posiadali ważny bilet parkingowy z numerem rejestracyjnym pojazdu, ale mimo to otrzymali wezwanie do zapłaty. Zwroty przysługują także osobom, które złożyły reklamacje, lecz ich wnioski zostały odrzucone. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, podkreśla, że celem decyzji jest ochrona praw konsumentów i przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom.

Czytaj też:
UOKiK skontrolował zabawki dla dzieci. Wyniki mogą niepokoić
Czytaj też:
Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny