W Australii zadebiutował właśnie najbardziej sportowy model Volvo S60 Polestar. Jeśli auto się tam przyjmie, jest możliwe wprowadzenie go do sprzedaży w pozostałych krajach, w tym w Polsce. Pod maską auta pracuje podrasowany, trzylitrowy silnik T6 o mocy 350 KM napędzający cztery koła. Sprint do setki trwa 4,9 sek.
Korzenie modelu
Nowy samochód powstał we współpracy z firmą Polestar, która jest oficjalnym partnerem Volvo w wielu projektach związanych ze sportem samochodowym. Niedawno pokazany został prototypowy model S60 Polestar o mocy 508 KM. Doświadczenia zebrane przy konstrukcji tego super-auta zostały wykorzystane do stworzenia wersji seryjnej. Do jej zaistnienia przyczyniło się także bardzo ciepłe przyjęcie dwóch ostatnich prototypów stworzonych wspólnie przez Volvo i Polestar, w tym wcześniejszego modelu C30.
Kierunek: sport
W S60 Polestar zastosowano wiele rozwiązań stosowanych w samochodach, których żywiołem jest tor wyścigowy. W nowym modelu znajdziemy wyczynowe amortyzatory Öhlins, bardzo wydajny układ hamulcowy o dużej odporności na przegrzewanie się i precyzyjnie dostrojone zawieszenie.
Pod maską pracuje rzędowa, turbodoładowana szóstka, która w wersji prototypowej osiągała moc ponad 500 KM. To najlepiej świadczy o potencjale tej jednostki napędowej. W wersji seryjnej moc wynosi 350 KM, a moment obrotowy 500 Nm. Suche dane mówią jednak niewiele. Obecny model ma nową, większą turbosprężarkę Borg Warner, zmodyfikowane oprogramowanie sterujące silnikiem, wydajniejszy intercooler oraz zmodyfikowaną automatyczną skrzynię biegów wraz z systemem launch control. System ten poprawia trakcję podczas ruszania z pełną mocą. Polestar zajął się także skalibrowaniem układu Haldex. Piąta generacja tego systemu umożliwia dokładne zaprogramowanie rozdziału momentu obrotowego, w zależności od obrotów silnika, uślizgu kół, trybu pracy skrzyni biegów, etc. Po wszystkich zmianach auto osiąga setkę w 4,9 sek. Dotychczasowy model S60 T6 przyspieszał do 100 km/h w 6,1 sek., a po fabrycznym podniesieniu mocy do 329 KM czas ten wynosił 5,8 sek. Całość uzupełniają zmiany aerodynamiczne: spojlery i dyfuzory. Przy takich osiągach ich rola nie kończy się jedynie na dobrym wyglądzie.
Smaczki
Samochód będzie wyprodukowany w krótkiej serii liczącej 100 sztuk. Przypomina o tym stosowny numer na kierownicy. Logo Polestar umieszczono także na gałce skrzyni biegów, na tylnej klapie, a także na końcówkach wydechu. Specjalnie dla tego modelu zaprojektowano 19 calowe felgi, naturalnie z logo Polestar, z niskoprofilowymi oponami. Ażurowa konstrukcja felg pozwala podziwiać ogromne, nawiercane tarcze hamulcowe z potężnymi zaciskami hamulcowymi. Tylny spojer jest dyskretnie wkomponowany w klapę tylnego bagażnika. Lakier ma kolor tradycyjny dla sportowych Volvo, nazwany Rebel Blue.
Dlaczego Australia?
Rynek australijski jest dość specyficzny. Podobnie, jak w Wielkiej Brytanii, duża część klientów decyduje się na Volvo ze sportowym pakietem R-Design. Klienci o takich upodobaniach powinni dobrze przyjąć najbardziej sportowy i bezkompromisowy model Volvo, jaki kiedykolwiek trafił do produkcji seryjnej. Jeśli debiut rynkowy okaże się sukcesem, S60 Polestar będzie sprzedawany także w innych krajach.
Osiągi
- 0-100 km/h - 4.9 sek.
- Prędkość maksymalna 250 km/h ograniczona elektronicznie
Silnik i osprzęt
- Rzędowy, benzynowy, 6-cylindrowy T6, 2953 cm3
- Moc: 257kW (350KM) @ 5700 obr./min.
- 500+Nm @ 2800-4750 obr./min.
- Obroty maksymalne 6500 obr./min.
- Oprogramowanie silnika Polestar
- Turbosprężarka Borg Warner
- Nowy intercooler
- Przelotowy układ wydechowy ze stali nierdzewnej o średnicy 2.5", końcówki wydechu - 3.5"