W V edycji Konkursu Mostowego im. Maksymiliana Wolffa wybudowany przez Budimex most przez Wisłę w Kwidzynie został uhonorowany nagrodą specjalną. Uroczyste wręczenie statuetek odbyło się podczas Wrocławskich Dni Mostowych, 21 listopada br.
Jury konkursu najznamienitsi profesorowie z branży mostowej - doceniło wyjątkowość i innowacyjność mostu w Kwidzynie. Budowa mostu typu extradosed o tej skali to pionierska realizacja na skalę europejską, a nawet światową. Dotychczas takie obiekty o porównywalnej rozpiętości przęseł powstały w Japonii (dwa) i Szwajcarii (jeden).
Most extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Część kabli sprężających poprowadzonych jest poza przekrojem dźwigara. Rozpiętości przęseł na tego typu konstrukcjach wynoszą od 100 do 200 metrów. W przypadku przeprawy w Kwidzynie rozpiętości wynoszą od 130 do 204 m.
Organizatorem konkursu jest magazyn Mosty. Celem tego przedsięwzięcia jest promocja polskiej myśli technicznej, a także pokazanie najbardziej innowacyjnych realizacji mostowych.
Nagrody w konkursie przyznawane są w czterech kategoriach za realizacje ukończone w roku przyznania nagrody lub poprzednim:
- projekt dużego mostu drogowego lub kolejowego (rozpiętość przęsła 50 m);
- projekt mostu drogowego lub kolejowego (rozpiętość przęsła powyżej 50 m);
- projekt kładki dla pieszych;
- rehabilitację obejmującą ustrój nośny już istniejącego obiektu inżynierskiego.