Gotowanie nowa narodowa pasja?
Książka kulinarna Lidla jest swoistym podsumowaniem dotychczasowego dorobku kucharzy w ramach współpracy z siecią. Jej zaletą jest to, że zawarte w niej aż 104 przepisy zostały przetestowane nie tylko przez Pascala i Okrasę, ale też przez setki tysięcy klientów w Polsce, którzy co tydzień gotowali z kucharzami, oceniając ich pomysły. Książka dostępna będzie od 25 listopada wyłącznie w sklepach Lidl.
Ponad połowa Polaków lubi gotować[1], a aż 94% naszych rodaków samodzielnie gotuje w swoich domach[2]. Czy to nasze nowe hobby, czy raczej coś, co jest nam bliskie od lat, ale dopiero dostrzegamy w tym pasję?
Książka kucharska Pascal kontra Okrasa jest odpowiednia zarówno dla tych, którzy już gotują, jak i dla rozpoczynających swoją kulinarną przygodę. Lidl wydał właśnie 1 mln książek kucharskich Pascal kontra Okrasa. Średni nakład książki w Polsce to ok. 4 tysiące egzemplarzy, największą pozycją wydawniczą tego roku jest książka 50 twarzy Greya, której nakład osiągnął podobno około pół miliona egzemplarzy,
a najbardziej popularna książka kucharska, zresztą naszego wydawnictwa, od momentu wprowadzenia do księgarń została sprzedana w liczbie ponad 700 tys. egzemplarzy. Na tym tle nakład książki Pascal kontra Okrasa jest imponujący mówi Maciej Czechowicz, prezes grupy wydawniczej PUBLICAT S.A. i dodaje: Jest to ruch niezwykle odważny, ale zdecydowanie wpisujący się w silnie wyróżniający się trend kulinarny, szczególnie w obliczu zbliżających się świąt, bogatych w tradycje kulinarne.
Książka kulinarna Lidla to dotychczasowe podsumowanie dorobku kucharzy w ramach współpracy z siecią. Zaletą książki jest to, że 104 zawarte w niej przepisy zostały przetestowane nie tylko przez Pascala i Okrasę, ale przez setki tysięcy klientów w Polsce, którzy co tydzień gotowali
z kucharzami, oceniając ich pomysły. Książki nie będzie można kupić, będzie przekazywana klientom jako prezent za przedświąteczne zakupy
w sklepach Lidl. Akcja rusza już 25 listopada.
Polacy lubią celebrować posiłki, a jeśli jedzą w pośpiechu, to za cel stawiają sobie zmianę tego nawyku. Tylko 1 na 10 z nas deklaruje żywienie się na mieście. Nie wierzymy, że w restauracjach i barach jedzenie jest zdrowe - ponad 90% badanych uznaje domowe jedzenie za zdrowsze. Po prostu lubimy wiedzieć, z czego zrobione są potrawy, które jemy. Dla niemal 1/3 badanych przewaga domowego jedzenia polega głównie na tym, że wiemy co jemy i w jaki sposób danie zostało przyrządzone, a dodatkowo prawie 9 na 10 badanych uważa również, że gotowanie w domu jest tańsze.
Lubimy samodzielne gotowanie i nie należy doszukiwać się tej tezy wyłącznie w badaniach. Wystarczy przejrzeć tygodniowy program telewizyjny, a szybko okaże się, że sporą część z nich stanowią programy kulinarne lub pełne kulinarnych motywów. I o ile ponad połowa Polaków deklaruje, że lubi gotować, to już 2 na każde 3 zapytane osoby oglądają programy o tematyce kulinarnej. Ale nie tylko telewizja odzwierciedla narodową pasję Polaków, którą stały się kulinaria. Przynajmniej 9 mln Internautów każdego miesiąca poszukuje sposobów na kuchnię w sieci, a liczba aktywnych blogów kulinarnych sięga już ponad 1000. Najbardziej popularne mają nawet kilkadziesiąt tysięcy użytkowników[3]. Przeglądając blogi kulinarne nie można oprzeć się wrażeniu, że obecnie gotowanie to coś znacznie więcej niż tylko droga do zaspokojenia głodu to poszukiwanie nowych smaków, odkrywanie nowych połączeń, eksperymentowanie i cieszenie się każdym kęsem. Da się to zauważyć także w prasie poświęconej zagadnieniom kulinarnym, której swoją drogą od około 3 ostatnich lat przybywa. Szczególnym zainteresowaniem czytelników cieszą się magazyny publikujące nadesłane przepisy. Miesięcznie tylko dwa najbardziej popularne tytuły tego typu sprzedają się w nakładzie ok. 700 tys. egzemplarzy[4].
Z mediów czerpiemy wiedzę jako podstawę do nabywania umiejętności, lecz wciąż co 5 Polak deklaruje, że nie umie gotować, więc z pewnością cały czas jest potrzeba dalszej edukacji Polaków w tym zakresie.
Możliwością dla tych wciąż poszukujących źródła inspiracji i zachęty do spróbowania samodzielnego gotowania jest kampania Pascal kontra Okrasa realizowana przez sieć handlową Lidl. Co tydzień Pascal i Okrasa prezentują po jednym autorskim przepisie, tocząc walkę o podniebienia Polaków. W ciągu 70 tygodni trwania akcji powstało blisko 140 przepisów, wszystkie dostępne są na portalu kulinarnym kuchnialidla.pl. Towarzyszą im filmy instruktażowe z udziałem dwójki popularnych kucharzy, które będą szczególnie pomocne dla kompletnych laików. Klienci Lidla docenili projekt, co można zauważyć analizując dane sprzedażowe dotyczące produktów promowanych pod kątem kolejnych przepisów.
Gotowania zdecydowanie nie traktuje się jako obowiązku, po prostu lubimy gotować, bo stanowi to dla nas źródło przyjemności i relaksu (odpowiednio 37,5% i 29,3% wskazań respondentów). Dla 35,4% badanych gotowanie bywa też zwykłą, codzienną czynnością. Mimo, że jesteśmy zapracowanym narodem, większość z nas codziennie wygospodarowuje trochę czasu na przygotowanie posiłku. Aż 7 na 10 badanych przygotowuje posiłki codziennie lub prawie codziennie, a 15% robi to trzy lub cztery razy w tygodniu. Skąd przy tej częstotliwości czerpiemy inspirację? Źródłem pomysłów na nowe dania dla 38% Polaków są najczęściej znajomi i rodzina, a co trzeci respondent szuka ich w książkach kucharskich. I choć książek o tym profilu na rynku jest sporo, nie łatwo jest znaleźć tę idealną, z której chętnie będziemy korzystać w naszej kuchni.
Dla osób, które poszukują ciekawej pozycji, wart uwagi będzie fakt, że Lidl wydał właśnie 1 mln książek kucharskich Pascal kontra Okrasa. Średni nakład książki w Polsce to ok. 4 tysiące egzemplarzy, największą pozycją wydawniczą tego roku jest książka 50 twarzy Greya, której nakład osiągnął podobno około pół miliona egzemplarzy, a najbardziej popularna książka kucharska, zresztą naszego wydawnictwa, od momentu wprowadzenia do księgarń została sprzedana w liczbie ponad 700 tys. egzemplarzy. Na tym tle nakład książki Pascal kontra Okrasa jest imponujący mówi Maciej Czechowicz, prezes grupy wydawniczej PUBLICAT S.A. i dodaje: Jest to ruch niezwykle odważny, ale zdecydowanie wpisujący się w silnie wyróżniający się trend kulinarny, szczególnie w obliczu zbliżających się świąt, bogatych w tradycje kulinarne.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w wielu krajach Europy istnieje około 9000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 500.
[1] Polska na widelcu. Zwyczaje żywieniowe Polaków Badanie własne GfK Polonia , 2012
[2] Kuchnia Polska Polacy o gotowaniu i swojej kuchni, Homo Homini na zlecenie Lidl Polska, 13 lipca, 2012
[3] Dane Listonic, 2011 r.
[4] Teleskop. Dane ogólnodostępne., sierpień 2013 r., www.zkdp.pl