Wczoraj w Teatrze Polskim w Warszawie odbyła się gala Polskich Nagród Filmowych Orły 2014. Po raz szesnasty Polska Akademia Filmowa wręczyła te najważniejsze nagrody polskiego kina. Wśród kilkunastu kategorii znalazła się Nagroda Publiczności. O tym kto został jej laureatem zdecydowała społeczność Filmwebu, największego krajowego portalu internetowego poświęconego filmom i postaciom związanym ze światem kina.
Obecność rzeczonej kategorii wśród kilkunastu innych, na których rozstrzygnięcie mają wpływ tylko członkowie Polskiej Akademii Filmowej, nie może przejść bez echa. Przyznanie nagrody o której adresacie zadecydowano drogą internetową, przywołuje refleksje na temat znaczenia wirtualnego świata dla współczesnego kina. Głośno mówi się bowiem na przykład o wciąż aktualnych problemach związanych z poszanowaniem praw autorskich. Rzeczywiście, rozpowszechnienie się możliwości związanych z rzeczywistością online, zmieniło oblicze reguł dysponowania twórczością własną i korzystania z twórczości cudzej. Abstrahując jednak od szerokiej problematyki nielegalnego funkcjonowania produkcji filmowych w świecie internetu, warto docenić znaczenie portali internetowych dla promocji kina. Internet jest bowiem tak jak dla przedstawicieli każdej branży również dla ludzi kina, przede wszystkim narzędziem marketingowym. Pozostawienie opinii internautów roli decydującej o przyznaniu jednej z najważniejszych nagród kina w naszym kraju, to już jednak kolejny krok.
Obecność statuetki przyznawanej przez publiczność wśród jakichkolwiek nagród w świecie kultury nie jest niczym zaskakującym. Istotne znaczenie ma jednak sposób głosowania, który dzięki internetowi został zupełnie zrewolucjonizowany. Wprawdzie nadal tego typu wybory odbywają się na przykład drogą sms-ową, popularne jednak niegdyś głosowanie poprzez tradycyjną pocztę odeszło już dawno do lamusa. Oddanie głosu za pomocą internetu jest nie tylko znacznie szybszym i prostszym sposobem, ale umożliwia również udział w tego rodzaju wyborach znacznie większej liczbie osób. Dodatkowo, sposób ten jest praktycznie absolutnie niewymagający. Internauta własciwie bez wysiłku zyskuje poczucie, że ma udział w wyróżnieniu takiego a nie innego reżysera, artysty czy filmu.
Głosowanie na laureata Nagrody Publiczności Polskich Nagród Filmowych właśnie za pomocą portalu Filmweb, może mieć zatem dwojakie znaczenie. Po pierwsze, stanowi ono rodzaj promocji tych wyróżnień wśród osób, które w jakikolwiek sposób interesują się produkcjami filmowymi. Poszukując w sieci informacji o dowolnym filmie czy serialu, praktycznie zawsze trafiają one właśnie na Filmweb. Po drugie świadczyć może ono również o docenieniu przez Polską Akademie Filmową wielkiej wirtualnej społeczności, w sposób nieunikniony wpływającej na krążące o danych produkcjach opinie. Panuje jeszcze niekiedy przeświadczenie, że ze względu na powszechną dostępność internetu i jego narzędziowy charakter, głoszone za jego pomocą opinie pozbawione są słuszności i wiarygodności. Wyrazicielom tego poglądu coraz trudniej już jednak przy nim obstawać. Rosnące wirtualne społeczności nieustannie wzmacniają bowiem swój opiniotwórczy charakter komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365NET.
Do tegorocznych Orłów kandydowało aż 46 filmów fabularnych. Wśród nagrodzonych znalazły się Ida Pawła Pawlikowskiego, Chce się żyć Macieja Pieprzycy oraz Papusza Krzysztofa Krauze i Joanny Kos- Krauze. Wszystkie te produkcje otrzymały po cztery Orły. Doceniono również takie filmy jak Imagine, Inny świat, Sugar Man i Dziewczyna z szafy. Nagrodę za osiągnięcia życia, którą w imieniu Akademii wręczył Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski, otrzymał Kazimierz Karabasz, reżyser między innymi takich filmów jak Muzykanci, Rok Franka W., czy Spotkania. Nagrodą publiczności uhonorowano Chce się żyć.
Więcej na: http://www.NR1wINTERNECIE.pl
http://www.grupa365net.pl oraz http://www.facebook.com/grupa365net