Wartość Barometru Carrefour Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej w kwietniu wyniosła -5,3 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru wzrosło o 1,6 punktu. Po korekcie danych wyjściowych przez Główny Urząd Statystyczny, skorygowana wartość Barometru w marcu wyniosła bowiem -6,9 punktu (wobec wcześniej podanych -7,5 punktu). Pomimo wzrostu, wartość wskaźnika nadal utrzymuje się poniżej zera co oznacza, że w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
Na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały następujące jego składowe: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz nieznaczny wzrost wskaźnika inflacji.
Odnotowany w kwietniu poziom wartości Barometru Carrefour był najwyższy od sierpnia 2010 roku, kiedy to po raz ostatni odnotowano jego wyższą wartość (-2,51 punktu). Stosunkowo wysoka wartość wskaźnika świadczy o poprawianiu się stanu polskiej gospodarki. Pamiętać jednak należy, że wartość Barometru od sześćdziesięciu czterech miesięcy, a więc od prawie pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników.
Poprawiająca się w kraju sytuacja gospodarcza sugeruje, że w najbliższych miesiącach utrzymywać się powinien trend wzrostowy Barometru Carrefour. Według zaktualizowanych prognoz IBnGR, tempo wzrostu PKB w 2014 roku przyspieszy do 3,1 procent. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3,3 procent w ostatnich trzech miesiącach roku. Tempo takie, chociaż zdecydowanie wyższe od obserwowanego w ostatnich dwóch latach, trudno uznać jednak za zadowalające, zwłaszcza w porównaniu z wynikami osiąganymi w rekordowych pod tym względem latach 2006-2008. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać, chociaż w roku 2015 tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy do poziomu 3,8 procent.
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 2,6 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale od 1,9 procent w pierwszym, do 3,2 w czwartym. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 5,1 procent.
Nazwa zmiennej | Przyjęty przedział zmienności | Poprzednia wartość | Aktualna wartość | Wpływ |
BWUK | [-100, +100] | -20,2 | -20,1 | 0,03 |
Koniunktura w handlu | [-100, +100] | -6,4 | -3,1 | 0,99 |
Nominalna dynamika kredytów i pożyczek | [80, 160] | 105,3 | 104,9 | -0,07 |
Realna dynamika sprzedaży detalicznej | [80, 140] | 105,0 | 107,0 | 0,59 |
Dynamika liczby pracujących | [90, 110] | 100,4 | 100,7 | 0,28 |
Dynamika cen konsumpcyjnych | [100, 105] | 100,7 | 100,7 | -0,64 |
Nominalna dynamika wynagrodzeń | [95, 115] | 103,4 | 104,0 | 0,44 |
Łączna zmiana wartości BKK |
| +1,62 |
Grupa Carrefour
Carrefour jest pionierem i liderem wielkiej dystrybucji, który od ponad 50 lat wyznacza standardy na światowych rynkach handlu. Od wielu lat Carrefour jest numerem 1 wielkiej dystrybucji w Europie i jednym z największych detalistów na świecie.
O Carrefour Polska
Carrefour Polska swój pierwszy hipermarket otworzył w 1997 roku w Łodzi. Obecnie, pod szyldem Carrefour w Polsce działa ponad 600 sklepów w różnych formatach, są to: hiper- i supermarkety oraz sklepy franczyzowe: mini-market i convenience. Carrefour jest także właścicielem i zarządcą centrów handlowych, skupionych w dużych i średnich miastach. Ofertę handlową naszych sklepów uzupełniają stacje paliw. Dążąc do podniesienia jakości życia klientów i konsumentów, Carrefour Polska realizuje strategię odpowiedzialnego biznesu, która zakłada harmonijny rozwój, w trzech dziedzinach równocześnie: na rzecz gospodarki, społeczeństwa i środowiska.