Czy miłość może poprawić bezpieczeństwo na drogach? W Fundacji PZU wierzymy, że tak. Dlatego głównym założeniem startującej właśnie kampanii społecznej ,,Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" jest pokazanie pozytywnego wpływu, jaki mogą mieć na kierowców ich bliscy. Z raportu ,,Z bliskimi po drodze" wynika, że zaangażowanie i odpowiednie reakcje pasażera przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Badania* przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Fundacji PZU pokazują, że większość, bo aż 65% pasażerów uważa, że ich interwencje mają wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Jednak 73% kierowców przyznaje, że pasażerowie nie zwracają im uwagi, gdy niebezpiecznie prowadzą samochód. Kampania ,,Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" ma zachęcić pasażerów do reakcji, a kierowców do ostrożnej jazdy.
Kampania Fundacji PZU jest pierwszą w Polsce tego typu akcją skierowaną przede wszystkim do bliskich kierowców. Zamiast szokować skutkami brawurowej jazdy, skupia się na pozytywnym przekazie. Działania edukacyjne mają zachęcić pasażerów do reagowania na niebezpieczne zachowania i pokazywać, jak poskromić ,,wariata drogowego".
Kluczowym narzędziem i symbolem kampanii jest niebieskie serduszko. Przygotowano ich ponad 2 miliony. Serduszko z gotowym lub osobistym tekstem, umieszczone w samochodzie, ma przypominać kierowcy, że jest kochany i ze względu na czekających na niego bliskich powinien jechać ostrożnie. Serduszka będą rozdawane w oddziałach PZU, przez agentów PZU, ale także na autostradzie A2. W ich dystrybucję włączy się również policja.
- ,,PZU od lat podejmuje działania, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To obszar aktywności społecznej, który jest nam szczególnie bliski od wielu lat. Angażowanie się w inicjatywy, które wpływają na zmniejszenie liczby wypadków jest celem, który stawiamy sobie na równi z celami biznesowymi. Idea naszej tegorocznej kampanii ,,Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" oparta jest na trosce o osoby, z którymi jesteśmy związani emocjonalnie. Możemy w ten sposób dotrzeć z pozytywnym przekazem do ogromnej rzeszy użytkowników dróg. Realizację tegorocznej edycji kampanii powierzyliśmy Fundacji PZU. Szczególnie chcielibyśmy podziękować także policji, która aktywnie zaangażowała się w akcję i rozda kilkaset tysięcy serduszek" - mówi Andrzej Klesyk, prezes PZU SA.
Raport ,,Z bliskimi po drodze" pokazuje, że na zmianę niebezpiecznych zachowań największy wpływ mają uwagi osoby bliskiej, czyli żony/partnerki, męża/partnera, rodziców czy dzieci kierowcy. Na ich interwencje połowa kierowców reaguje spokojnie, a aż jedna trzecia zmienia swoje zachowanie. Większość prowadzących auto twierdzi, że najskuteczniej działa zwykła prośba.
- ,,'Wariat drogowy' to nie tylko kierowca, który nagminnie łamie przepisy czy jeździ z nadmierną prędkością. To każdy, kto nie zapina pasów bezpieczeństwa czy w nieodpowiedni sposób korzysta z telefonu podczas jazdy. Wierzę, że możemy ich przekonać do zmiany niebezpiecznych nawyków. Kampania powinna zaowocować wypracowaniem w pasażerach naturalnego odruchu reagowania na ryzykowne zachowania kierowców. Z przygotowanego raportu wynika, że działania w tym obszarze mogą przynieść realny skutek w postaci zwiększenia bezpieczeństwa na drogach" - mówi Bogdan Benczak, prezes Fundacji PZU.
Kampania zakłada zintegrowane działania reklamowe, PR oraz online. Jej elementami będą m.in. spot TV z udziałem Marcina Dorocińskiego, outdoor, reklama na autobusach, a także strona www.stopwariatom.pl. Na tej stronie odbywać się będzie stały konkurs na najlepszy tekst na serduszko. Nagrodzone hasła będą drukowane na serduszkach w setkach tysięcy egzemplarzy w całej Polsce.
Kampania zakłada także działania w internecie, w mediach społecznościowych oraz z udziałem popularnych twórców internetowych. Ponadto, na najbardziej uczęszczanych wakacyjnych trasach będzie można spotkać wolontariuszy PZU, którzy będą informowali pasażerów o kampanii wraz z policyjnymi patrolami. Nie zabraknie akcji skierowanych do najmłodszych.
dostarczył infoWire.pl