Franczyza to sposób na prowadzenie firmy bazujący na pomyśle sprawdzonym już na rynku. Nie polega wyłącznie na działalności pod znanym logo. Franczyza to pełny system prowadzenia biznesu.
Właściciele dobrze prosperujących firm, zamiast otwierać kolejne punkty, mogą sprzedać licencję na wykorzystywanie swojego pomysłu. ,,Dzięki temu ktoś może sprzedawać mój produkt czy usługę zgodnie z moimi standardami" - tłumaczy w wywiadzie dla serwisu infoWire.pl Dariusz Makosz z Idea Banku. Najpopularniejszym przykładem jest sieć barów szybkiej obsługi McDonald's. Każdy klient wie, jaki towar znajduje się w ofercie. ,,Korzyść jest taka, że nie ma konieczności poświęcania dużych nakładów finansowych na reklamę i promocję" - dodaje ekspert.
Jest też inny model współpracy. Mała firma, która osiągnęła stagnację, a jej perspektywy rozwoju są ograniczone, może nawiązać porozumienie z dużą organizacją z tej samej branży. ,,Wówczas autonomiczność zostaje zachowana, a rozwiązania dużej firmy mogą pomóc w zwiększeniu efektywności danego przedsiębiorstwa" - mówi Dariusz Makosz.
Franczyza to rozwiązanie wskazane dla osób, które do końca nie mają pomysłu na własną działalność gospodarczą, natomiast chcą być przedsiębiorczy i zależy im na prowadzeniu swojego biznesu. Jakie są zagrożenia i wady? Dany pomysł mógł się już wypalić lub nie sprawdzi się w małej społeczności tak, jak sprawdzał się w dużej aglomeracji miejskiej. Zysk franczyzobiorcy może okazać się z kolei na tyle mały, że nie spełni oczekiwań. I na koniec pytanie, czy ten model biznesu zaspokoi nasze ambicje: kiedy otwieramy firmę franczyzową, tak naprawdę nie tworzymy nic nowego.
dostarczył infoWire.pl