„Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu” – poinformował za pośrednictwem Twittera Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK-u.
Sieci Netia, Orange i Play (P4) aktywowały dodatkowe usługi abonentom automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów, a ci sami musieli je wyłączyć przed upływem bezpłatnego okresu, jeśli tego nie zrobili, naliczane były im stawki określone w regulaminie. Chodzi o następujące usługi:
Netia:
- Bezpieczny Internet 2
- Bezpieczny Smartfon
- Identyfikacja Numeru
- Pakiet HBO HD
- GigaNagrywarka Standard
- GigaNagrywarka Maxi
Orange:
- Halo Granie
- Cyber Tracza
- Nawigacja Online
- Orange Smart Care
- Gdzie jest Dziecko
- Bezpieczny Internet
- Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto
Play (P4):
- Muzyka na czekanie
- Ochrona Internetu
- Play NOW usługi dodatkowe TV
- Pakiet 50 min/ 50 sms/mms do wszystkich
- Bezpieczny internet
- Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne
- Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci
- 100 minut do innych sieci komórkowych
- 200 minut do innych sieci komórkowych
Czytaj też:
UOKiK zachęca Polaków do bojkotu produktów z Rosji i Białorusi. Znamy ich kody kreskowe
Wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi „nie” powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi.
Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty (decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie). Decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów.
Jeśli operator uruchomił niechciane usługi, to klient może oczekiwać:
Jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie lub automatycznie aktywowane płatne usługi zostały wyłączone przez klienta samodzielnie, to we wskazanym w decyzji okresie operator odda za nie pieniądze.
Operatorzy wdrożą procedury, zgodnie z którymi konsument będzie pytany na etapie zawarcia umowy o zgodę na aktywację dodatkowo płatnych usług.
Czytaj też:
Fotowoltaika. Nieuczciwe firmy tłumaczą się przed prezesem UOKiK
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.