Siedem lat i koniec. Rosyjski statek znika z polskiego portu
Jednostka, wycofana z eksploatacji i niesprawna technicznie, stanowi zagrożenie dla infrastruktury portowej. Port Gdynia planuje sprzedaż statku, aby pokryć część kosztów związanych z jego wieloletnim postojem.
Statek „Khatanga” usunięty decyzją Urzędu Morskiego
W czwartek Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego zbiornikowca „Khatanga”. Jednostka cumuje w porcie od 2017 r., kiedy została zatrzymana po niezaliczeniu kontroli technicznej. Mimo planów remontu nigdy nie opuściła Gdyni.
Stan techniczny statku systematycznie się pogarszał. Brak załogi, zasilania i zdolności do samodzielnej żeglugi sprawił, że zbiornikowiec stał się potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żeglugi i infrastruktury portowej.
Zbiornikowiec bez załogi i z niejasnym statusem własnościowym
Według rzeczniczki Urzędu Morskiego w Gdyni, Magdaleny Kierzkowskiej, problem statku „Khatanga” narastał przez lata. Zmiany właściciela, brak kontaktu z syndykiem oraz upadłość armatora Murmansk Shipping Company w 2020 r. utrudniły rozwiązanie sytuacji.
Port Gdynia przez wiele miesięcy zabiegał o decyzję umożliwiającą wyprowadzenie jednostki. Jak wyjaśniła rzeczniczka ZMPG Kalina Gierblińska, warunki techniczne i logistyczne operacji zostaną ustalone w porozumieniu z Urzędem Morskim.
Rosyjski statek może zostać zezłomowany
Władze portu podkreślają, że jednostka nie nadaje się do samodzielnej żeglugi i prawdopodobnie zostanie zezłomowana. ZMPG zamierza sprzedać statek, by przynajmniej częściowo zrekompensować zaległe opłaty za postój.
Gigantyczne koszty cumowania
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że Zarząd Portu będzie domagał się zwrotu kosztów cumowania od rosyjskiego armatora. Opłaty za postój „Khatangi” w Porcie Gdynia sięgają już około 13 mln zł.
„Khatanga” kilkukrotnie zerwała się z cum
Z informacji medialnych wynika, że w przeszłości statek dwukrotnie zerwał się z cum, stwarzając zagrożenie dla innych jednostek w porcie.
Statek „Khatanga”. Charakterystyka jednostki
- Długość: ponad 150 metrów
- Szerokość: 26 metrów
- Masa: ponad 15 tysięcy ton
- Przeznaczenie: transport ropy naftowej i jej pochodnych
Po latach przestoju rosyjski zbiornikowiec zostanie w końcu usunięty z Portu Gdynia. Decyzja ta kończy wieloletni impas i pozwoli na rozwiązanie problemu nieużytkowanego statku.