Podatek cukrowy działa. Sprzedaż słodzonych napojów spadła drastycznie

Podatek cukrowy działa. Sprzedaż słodzonych napojów spadła drastycznie

Półka z napojami w Żabce
Półka z napojami w Żabce / Źródło: Marcin Klimkowski
Sprzedaż napojów słodzonych i innych objętych podatkiem cukrowym spadła. Czyli stało się dokładnie tak, jak chciał rząd.

Podatek cukrowy działa wedle założeń wprowadzających daninę, czyli po myśli rządu. Z pierwszych danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że w styczniu i na początku lutego (w ciągu 5. tygodni obowiązywania daniny) wartość sprzedaży napojów bezalkoholowych spadła o 16 proc. Z kolei liczba transakcji spadła o 25 proc. rok do roku.

Spadki jeśli chodzi o napoje gazowane wyniosły ponad 20 proc. W przypadku wód smakowych było to 20 proc. w przypadku energetyków też 20 proc. Ice tea sprzedawały się o 27 proc. gorzej.

Dodajmy, że intencją ustawodawcy było dokładnie to, czyli obniżenie spożycia słodzonych napojów.

Podatek cukrowy. Zasady naliczania

Przypomnijmy zasady naliczania podatku cukrowego. Podatek składa się z dwóch opłat, które są przeliczane na 1 litr napoju:

  • Opłaty stałej w wysokości 0,50 zł w sytuacji, gdy zawartość cukrów w 100 ml napoju jest mniejsza lub równa 5 g lub napój zawiera dowolną ilość substancji słodzącej innej niż cukier.
  • Opłaty zmiennej w wysokości 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej wspomnianego wyżej poziomu 5 g cukrów na 100 ml napoju.

Warto dodać, że:

  • W obliczeniach opłaty zawartość cukrów w 100 ml napoju jest zaokrąglana w górę do pełnego grama. Czyli gdy zawartość cukrów w 100 ml napoju wynosi 6,1 g, w obliczeniach podatku przyjmowane będzie 7 g.
  • Ponadto napoje zawierające substancje aktywne takie jak kofeina czy tauryna są objęte dodatkową opłatą w wysokości 0,10 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.
  • Z opłaty stałej zwolnione są napoje, w których udział soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi przynajmniej 20 proc. oraz napoje izotoniczne. Niemniej gdy zawartość cukru na 100 ml przekracza w nich poziom 5 g obciążone są one opłatą zmienną.

Czytaj też:
O ile podrożały napoje słodzone i gdzie najwięcej?

Źródło: Business Insider Polska, Centrum Monitorowania Rynku
 2

Czytaj także