Siedem lat i koniec. Rosyjski statek znika z polskiego portu

Siedem lat i koniec. Rosyjski statek znika z polskiego portu

Dodano: 
Rosyjski zbiornikowiec Khatanga do przewozu ropy w porcie w Gdyni
Rosyjski zbiornikowiec Khatanga do przewozu ropy w porcie w Gdyni Źródło: PAP / Andrzej Jackowski
Rosyjski statek „Khatanga”, który od 2017 r. cumuje w gdyńskim porcie, zostanie usunięty. Decyzję w tej sprawie podjął Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG).

Jednostka, wycofana z eksploatacji i niesprawna technicznie, stanowi zagrożenie dla infrastruktury portowej. Port Gdynia planuje sprzedaż statku, aby pokryć część kosztów związanych z jego wieloletnim postojem.

Statek „Khatanga” usunięty decyzją Urzędu Morskiego

W czwartek Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego zbiornikowca „Khatanga”. Jednostka cumuje w porcie od 2017 r., kiedy została zatrzymana po niezaliczeniu kontroli technicznej. Mimo planów remontu nigdy nie opuściła Gdyni.

Stan techniczny statku systematycznie się pogarszał. Brak załogi, zasilania i zdolności do samodzielnej żeglugi sprawił, że zbiornikowiec stał się potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żeglugi i infrastruktury portowej.

Czytaj też:
W PRL-u miał go w domu każdy. Dziś jest warty fortunę

Zbiornikowiec bez załogi i z niejasnym statusem własnościowym

Według rzeczniczki Urzędu Morskiego w Gdyni, Magdaleny Kierzkowskiej, problem statku „Khatanga” narastał przez lata. Zmiany właściciela, brak kontaktu z syndykiem oraz upadłość armatora Murmansk Shipping Company w 2020 r. utrudniły rozwiązanie sytuacji.

Port Gdynia przez wiele miesięcy zabiegał o decyzję umożliwiającą wyprowadzenie jednostki. Jak wyjaśniła rzeczniczka ZMPG Kalina Gierblińska, warunki techniczne i logistyczne operacji zostaną ustalone w porozumieniu z Urzędem Morskim.

Rosyjski statek może zostać zezłomowany

Władze portu podkreślają, że jednostka nie nadaje się do samodzielnej żeglugi i prawdopodobnie zostanie zezłomowana. ZMPG zamierza sprzedać statek, by przynajmniej częściowo zrekompensować zaległe opłaty za postój.

Czytaj też:
Szykują się ograniczenia w sprzedaży piwa? Ministerstwo Zdrowia reaguje

Gigantyczne koszty cumowania

Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że Zarząd Portu będzie domagał się zwrotu kosztów cumowania od rosyjskiego armatora. Opłaty za postój „Khatangi” w Porcie Gdynia sięgają już około 13 mln zł.

„Khatanga” kilkukrotnie zerwała się z cum

Z informacji medialnych wynika, że w przeszłości statek dwukrotnie zerwał się z cum, stwarzając zagrożenie dla innych jednostek w porcie.

Statek „Khatanga”. Charakterystyka jednostki

  • Długość: ponad 150 metrów
  • Szerokość: 26 metrów
  • Masa: ponad 15 tysięcy ton
  • Przeznaczenie: transport ropy naftowej i jej pochodnych

Po latach przestoju rosyjski zbiornikowiec zostanie w końcu usunięty z Portu Gdynia. Decyzja ta kończy wieloletni impas i pozwoli na rozwiązanie problemu nieużytkowanego statku.

Czytaj też:
Waloryzacja rent i emerytur wyższa niż zakładano? Najniższa emerytura wzrosłaby o 150 zł

Źródło: bankier.pl