Jednostka, wycofana z eksploatacji i niesprawna technicznie, stanowi zagrożenie dla infrastruktury portowej. Port Gdynia planuje sprzedaż statku, aby pokryć część kosztów związanych z jego wieloletnim postojem.
Statek „Khatanga” usunięty decyzją Urzędu Morskiego
W czwartek Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego zbiornikowca „Khatanga”. Jednostka cumuje w porcie od 2017 r., kiedy została zatrzymana po niezaliczeniu kontroli technicznej. Mimo planów remontu nigdy nie opuściła Gdyni.
Stan techniczny statku systematycznie się pogarszał. Brak załogi, zasilania i zdolności do samodzielnej żeglugi sprawił, że zbiornikowiec stał się potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żeglugi i infrastruktury portowej.
Czytaj też:
W PRL-u miał go w domu każdy. Dziś jest warty fortunę
Zbiornikowiec bez załogi i z niejasnym statusem własnościowym
Według rzeczniczki Urzędu Morskiego w Gdyni, Magdaleny Kierzkowskiej, problem statku „Khatanga” narastał przez lata. Zmiany właściciela, brak kontaktu z syndykiem oraz upadłość armatora Murmansk Shipping Company w 2020 r. utrudniły rozwiązanie sytuacji.
Port Gdynia przez wiele miesięcy zabiegał o decyzję umożliwiającą wyprowadzenie jednostki. Jak wyjaśniła rzeczniczka ZMPG Kalina Gierblińska, warunki techniczne i logistyczne operacji zostaną ustalone w porozumieniu z Urzędem Morskim.
Rosyjski statek może zostać zezłomowany
Władze portu podkreślają, że jednostka nie nadaje się do samodzielnej żeglugi i prawdopodobnie zostanie zezłomowana. ZMPG zamierza sprzedać statek, by przynajmniej częściowo zrekompensować zaległe opłaty za postój.
Czytaj też:
Szykują się ograniczenia w sprzedaży piwa? Ministerstwo Zdrowia reaguje
Gigantyczne koszty cumowania
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że Zarząd Portu będzie domagał się zwrotu kosztów cumowania od rosyjskiego armatora. Opłaty za postój „Khatangi” w Porcie Gdynia sięgają już około 13 mln zł.
„Khatanga” kilkukrotnie zerwała się z cum
Z informacji medialnych wynika, że w przeszłości statek dwukrotnie zerwał się z cum, stwarzając zagrożenie dla innych jednostek w porcie.
Statek „Khatanga”. Charakterystyka jednostki
- Długość: ponad 150 metrów
- Szerokość: 26 metrów
- Masa: ponad 15 tysięcy ton
- Przeznaczenie: transport ropy naftowej i jej pochodnych
Po latach przestoju rosyjski zbiornikowiec zostanie w końcu usunięty z Portu Gdynia. Decyzja ta kończy wieloletni impas i pozwoli na rozwiązanie problemu nieużytkowanego statku.
Czytaj też:
Waloryzacja rent i emerytur wyższa niż zakładano? Najniższa emerytura wzrosłaby o 150 zł