Ćwierć miliarda euro dla polskich lotnisk

Ćwierć miliarda euro dla polskich lotnisk

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ponad 250 mln euro wsparcia finansowego na inwestycje może otrzymać w najbliższych latach osiem polskich lotnisk. UOKiK przekazał projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w tej sprawie do akceptacji Komisji Europejskiej.

Jak poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na pomoc finansową mogą liczyć lotniska znajdujące się w sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa): Kraków- Balice, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Wrocław-Strachowice, Warszawa-Okęcie i Rzeszów- Jasionka.

Wsparcie będzie pochodziło z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007- 2013. Przewiduje się, że jest to kwota ok. 251,5 mln euro.

Jak podał UOKiK, w 2007 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 19 mln pasażerów, z czego ok. 18,7 mln przypada na osiem znajdujących się w sieci TEN-T. Urząd Lotnictwa Cywilnego (na którego dane powołał się Urząd) prognozuje, że w 2010 r. będzie to 28ámln osób, a pięć lat później - 40ámln.

"Aby sprostać temu wyzwaniu konieczne jest przeprowadzenie szeregu inwestycji w infrastrukturę lotniskową" - zaznaczył UOKiK.

Zgodnie z projektem rozporządzenia, pomoc może być udzielona na m.in: budowę, przebudowę lub remont infrastruktury lotniskowej, realizację przedsięwzięć w zakresie ochrony środowiska oraz prace projektowe i dokumentację związaną z inwestycjami.

Jak podał UOKiK, pomoc nie może być natomiast udzielona na wspieranie działalności komercyjnej niezwiązanej bezpośrednio z podstawową działalnością portu lotniczego, obejmującej m.in: budowę, przebudowę i remont powierzchni oraz nieruchomości przeznaczonych na biura i magazyny, hotele, sklepy, restauracje oraz parkingi.

Ponadto wyłączona jest możliwość udzielania pomocy przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej oraz takim, w stosunku do których Komisja Europejska wydała decyzję o zwrocie pomocy.

Zdaniem Urzędu udzielane wsparcie stanowi (w rozumieniu przepisów wspólnotowych) pomoc publiczną, ponieważ spełnione są jednocześnie m.in. następujące warunki: jest ono udzielane ze środków publicznych, ma charakter selektywny - dotyczy przedsiębiorców z jednego sektora gospodarki (sektor lotnictwa cywilnego) oraz stanowi korzyść dla przedsiębiorcy.

W opinii UOKiK, mimo że udzielane wsparcie stanowi pomoc publiczną, jest ono zgodne z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską oraz odpowiada warunkom dopuszczalności pomocy finansowej dla portów lotniczych. "Tym samym udzielana pomoc publiczna może zostać uznana przez Komisję za zgodną z regułami wspólnego rynku" - czytamy w komunikacie.

Urząd poinformował, że udzielenie wsparcia przedsiębiorcy możliwe jest dopiero po zaakceptowaniu przez KE. Za zgłoszenie projektu Komisji, a następnie uczestniczenie w postępowaniu przed KE, odpowiedzialny jest prezes UOKiK. Komisja ma ponadto ma dwa miesiące na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność planowanego wsparcia z przepisami wspólnotowymi. Termin ten może być przedłużony, jeżeli w trakcie postępowania KE poprosi o dodatkowe wyjaśnienia.

pap, keb