Mniejsza liczba pociągów spowoduje konieczność likwidacji niektórych połączeń. - Wskazaliśmy te, które jeżdżą po torach i złej jakości na których rozwijają prędkości około 30-40 km na godzinę, zaproponowaliśmy skrócenie relacji niektórych pociągów i ograniczyliśmy terminy kursowania części - mówi Piotr Olszewski, rzecznik Przewozów Regionalnych. Władze PKP PLK nie są jednak zadowolone z planów PKP PR, dlatego przygotowały własną liczbę połączeń przeznaczonych do likwidacji. Co ciekawe większość połączeń które chce zlikwidować PKP PLK to połączenia Interregio, które są konkurencyjne względem PKP IC. - Wygląda na to, że bezstronna do tej pory spółka włączyła się do wojny z Interregio, które konkurują z tanimi pociągami uruchamianymi przez PKP Intercity - mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Z kolei PKP IC samo może wybrać pociągi przeznaczone do likwidacji. - To nierówne traktowanie przewoźników, z tym, że ten z grupy PKP jest traktowany łagodniej. To pokazuje jak pilne staje się wydzielenie zarządcy infrastruktury z Grupy PKP - ocenia sytuację Majewski.
Rzeczpospolita, arbPKP pozbywa się pociągów
Dodano: / Zmieniono:
Od wtorku po Polsce będzie jeździć o 151 pociągów mniej - informuje PKP Przewozy Regionalne, które zrezygnuje właśnie z takiej liczby składów. PKP Intercity ma zamiar zredukować swój tabor o 20 pociągów.
To efekt wezwania przewoźników przez zarządzającą infrastrukturą kolejową spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe do ograniczenia pracy przewozowej po 13 proc. Zarówno PKP PR, jak i PKP IC są zadłużone względem PKP PLK na kilkadziesiąt milionów złotych, choć żadna ze stron nie podaje kwot. - PKP PLK jest w trudnej sytuacji. Z jednej strony to logiczne, że jeżeli ktoś nie płaci z usługę, to mu się jej dalej nie świadczy. Z drugiej jednak jeżeli nie sprzeda dostępu do torów Przewozom Regionalnym czy PKP Intercity, nie sprzeda go innym przewoźnikom. Jeżeli pociągi jeżdżą, spółka może liczyć, że prędzej czy później te pieniądze dostanie - ocenia Jakub Majewski, analityk rynku kolejowego.