Polskie Radio na wizji

Polskie Radio na wizji

Dodano:   /  Zmieniono: 
Od 19 stycznia Programu Czwartego Polskiego Radia można nie tylko słuchać, ale też go oglądać. "Radio na wizji", bo tak nazywa się projekt, jest pierwszym w Polsce 24-godzinnym kanałem radiowym, który ma być dostępny przez internet, sieci kablowe, platformy satelitarne. Uruchomienie "Radia na wizji" kosztowało publicznego nadawcę ok. 3,5 mln zł. Prezes PR Jarosław Hasiński zakłada, że w drugim roku funkcjonowania projekt ma przynosić dochód na poziomie 20-30 mln zł.
Hasiński tłumaczył, że pomysł na "Radio na wizji" zrodził się po analizie rynku. - 36 proc. ludzi w Polsce w ogóle nie słucha radia. Nie tylko Polskiego Radia - również RMF-u, Zetki - w ciągu tygodnia. Te dane nas przeraziły i zaczęliśmy zastanawiać się dlaczego - mówił Hasiński. Według niego powodem jest brak środków komunikacji - m.in. brak w ok. 50 proc. gospodarstw domowych odbiorników radiowych z górnym UKF-em - oraz zmieniający się rynek. Stąd pomysł, by powiększyć dotychczasowy, kilkunastoprocentowy zasięg techniczny Czwórki poprzez wprowadzenie jej na platformy cyfrowe i do kablówek. Hasiński wskazywał, że wejście na wizję to "ucieczka do przodu", która ma zapewnić finansowanie Polskiego Radia w obliczu spadających wpływów z abonamentu.

Na razie poza internetem "Radio na Wizji" jest dostępne na platformie cyfrowej: Cyfra+, w najbliższych dniach obecne ma być też na platformie "n". Z kolei posiadacze anten satelitarnych mogą odbierać niekodowany sygnał z satelity HotBird. Z sieci kablowych, jako pierwsza Czwórkę zaczęła emitować Toya, sygnał jest też dostępny w sieci Satfilm. - Za chwilę będziemy na pewno w UPC i w Asterze, na pewno włączy nas Inea i Vectra - zapewnił dyrektor anteny Krzysztof Łuszczewski. - Chcemy cały proces połączenia się z pierwszą dziesiątką operatorów kablowych, jak również z operatorami satelitarnymi zakończyć w ciągu trzech miesięcy - dodał Hasiński.

"Radio na wizji" tworzy ten sam zespół, który dotąd pracował w tradycyjnym Programie Czwartym. Dziennikarze przeszli jedynie szkolenia i próby przed kamerą. Program nadawany jest ze studia S2, które specjalnie na potrzeby projektu zostało przebudowane, utrzymując przy tym, jak zapewnia radio, "wysokie parametry akustyczne". Uruchamiając "Radio na wizji" Polskie Radio podkreśla, że zabieg jednoczesnego nadawania sygnałów radiowego i telewizyjnego okazał się wielkim sukcesem we Włoszech (stacja RTL 102,5). "Produkt Polskiego Radia jest jednak bardziej zaawansowany technologicznie i dostosowany do potrzeb polskiego rynku" - przekonuje publiczny nadawca.

PAP, arb