Kryzys wciąż groźny: 50 proc. bankructw więcej

Kryzys wciąż groźny: 50 proc. bankructw więcej

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. sxc.hu) Źródło:FreeImages.com
W pierwszych trzech miesiącach tego roku zbankrutowało 158 polskich firm. To o 6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2010 r. - wynika z raportu Coface Poland. 158 upadłości odnotowanych w pierwszym kwartale 2011 r. to wynik o ponad 50 proc. wyższy niż w pierwszym kwartale 2008 r., czyli przed rozpoczęciem kryzysu, kiedy zanotowano 101 bankructw.
Autorzy opublikowanego w poniedziałek badania twierdzą, że od stycznia utrzymuje się nieznaczny trend spadkowy w  ujęciu rok do roku, a kolejne miesiące potwierdzą, czy będzie się on nasilał. - Sytuacja płynnościowa polskich przedsiębiorstw stabilizuje się, jednak ryzyko upadłości jest wciąż wyższe niż przed światowym kryzysem finansowym - mówi dyrektor ds. oceny ryzyka w Coface Poland Marcin Siwa.

Z raportu Coface wynika, że najlepszą kondycję prezentują firmy z  sektora przetwórstwa przemysłowego, gdzie wyższy popyt ze strony partnerów zagranicznych, wciąż duża liczba realizowanych kontraktów infrastrukturalnych powodują, że przedsiębiorstwa produkcyjne upadają rzadziej niż przed rokiem. Autorzy badania wskazują jednak, że  obszarem dużego ryzyka są rosnące ceny surowców, co systematycznie zwiększa koszty produkcji, które z kolei trudno przerzucić na odbiorców.

Wciąż trudna sytuacja panuje w budownictwie, a zatory płatnicze w  tym sektorze pogłębiają się - podkreśla Coface. - Wiele firm ma kłopot z realizacją kontraktów zawartych na niekorzystnych warunkach cenowych. Część z tych kontraktów jest zrywana, część przynosi generalnym wykonawcom straty. Opóźnienia w realizacji kontraktów oraz brak ich rentowności mają bezpośredni wpływ na  regulowanie zobowiązań wobec podwykonawców oraz dystrybutorów materiałów budowlanych. W tym segmencie widzimy wyraźne pogorszenie dyscypliny płatniczej - zaznaczył Siwa.

Sytuacja w handlu jest stabilna, choć ostatnie wzrosty cen wielu artykułów spożywczych miały negatywne przełożenie na poziom marż oraz realizowaną sprzedaż. Autorzy raportu twierdzą też, że wzrost cen paliw będzie miał niekorzystne przełożenie na rentowność firm transportowych oraz ich dyscyplinę płatniczą.

zew, PAP