Za przyczepę trzeba płacić
E-myto będą płacić kierowcy ciężarówek i autobusów, ale także samochodów osobowych, do których doczepiona jest przyczepa, co powoduje, że masa auta z przyczepą przekracza masę 3,5 t. Kierowcy aut osobowych będą nadal płacić za autostrady na bramkach. Z elektronicznego systemu poboru opłat będą mogli dobrowolnie korzystać od przyszłego roku. Początkowo system e-myta ma objąć ok. 1,5 tys. km dróg.
Wysokość opłaty będzie uzależniona od przejechanych kilometrów. Będzie je rejestrowało przymocowane do przedniej szyby samochodu urządzenie Viabox. Urządzenia z aut będą się komunikować z czujnikami na bramownicach ustawionych przy płatnych odcinkach dróg.
System dziurawy
Jak poinformował w czwartek „Dziennik Gazeta Prawna", austriackiej firmie Kapsch nie uda się systemu uruchomić w całości, a z 430 bramownic koniecznych do uruchomienia systemu, zainstalowano do tej pory niewiele ponad 100. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała oświadczenie, że Kapsch zapewnił, iż nie będzie poślizgu. - "Trwają ostatnie czynności związane z budową i instalacją urządzeń systemu elektronicznego poboru opłat na drogach krajowych - ViaToll. Zgodnie z postanowieniami kontraktu i zapewnieniami wykonawcy – konsorcjum Kapsch - system ma zostać uruchomiony 30 czerwca o północy" - napisała GDDKiA.
"W przypadku braku możliwości uruchomienia szczelnego systemu w powyższym terminie, interes finansowy Skarbu Państwa nie dozna żadnego uszczerbku, konsorcjum Kapsch jest bowiem w takim przypadku kontraktowo zobowiązane do zapłaty kar umownych, jak również do zapłaty stosownego odszkodowania pokrywającego szkodę i utracone korzyści Skarbu Państwa" - poinformowała Dyrekcja.
Stryków-Konin płatny
Od 1 lipca będzie także płatny odcinek A2 Konin-Stryków o długości 103 km. Stawki, które mają obowiązywać od piątku, wynoszą dla motocyklistów 0,10 zł za km, a dla m.in. samochodów osobowych - 0,20 zł za km. Płacić będzie można gotówką lub kartą.
zew, PAP