Mamy problem - Polska chce budować drogi, UE stawia na koleje

Mamy problem - Polska chce budować drogi, UE stawia na koleje

Dodano:   /  Zmieniono: 
UE nie pozwoli nam przeznaczyć na drogi pieniędzy przeznaczonych pierwotnie na modernizację kolei? (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas zdecydowanie oznajmił, że nie akceptuje przeniesienia funduszy UE przeznaczonych na modernizację kolei na drogi, o co wnioskowała Polska. Niedawno minister rozwoju regionalnego wyrażała nadzieję na chociaż częściowe przeniesienie tych środków.
- Stanowisko w tej sprawie z punktu widzenia transportu jest bardzo jasne: nie akceptujemy tego transferu pieniędzy i nie słyszałem od  polskich władz, przynajmniej od moich kolegów z obszaru transportu, że  to pilna prośba - oświadczył komisarz UE ds. transportu Siim Kallas, który przypomniał, że już raz KE odpowiedziała w liście odmownie w tej sprawie. - Myślę, że polskie władze  mają dużo możliwości i zdolności, by inwestować w koleje i to jest nasze stanowisko - dodał komisarz. Z  drugiej strony - zaznaczył - jest dużo innych możliwości finansowania budowy dróg w Polsce m.in. z innych funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. - Nie zmieniamy koncepcji koncentrowania się na kolejach -  podsumował.

Latem ubiegłego roku Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o  przesunięcie 1,2 mld euro z projektów kolejowych na drogowe - w ramach funduszy UE na rozwój infrastruktury w latach 2007-2013. KE wstępnie odpowiedziała, że się nie zgodzi, gdyż środki powinny zostać w sektorze kolejowym i być wydane np. na projekty rewitalizacyjne. Reakcja Komisji Europejskiej spowodowała, że w Polsce zaczęto poszukiwać projektów kolejowych, które jednak mogłyby zostać zrealizowane z unijnych funduszy.

10 lutego minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że KE zdecyduje w marcu o wnioskowanym przez Polskę przeniesieniu funduszy UE z kolei na drogi. Decyzja w tej sprawie jednak nie zapadła, mimo że pod koniec lutego KE miała gotowy raport na temat możliwości wydatkowania przez Polskę unijnych funduszy na  projekty w kolejach do 2015 r. Bieńkowska liczyła na przynajmniej częściowe przesunięcie środków. - Jestem realistką i uważam, że mając wszystkie dane z Polski, iż raport nie pokaże, że jest w tym momencie potencjał projektów na kolei, które mogą zakończyć się do 2015 roku - mówiła.

PAP, arb