"Musimy wejść na poziom 200 kilometrów rocznie oddawanych autostrad jeśli chcemy być poważnym krajem europejskim. To na pewno jest możliwe. Proszę mi wierzyć. To jest możliwe" - zapewniał wicepremier.
Pol pokreślił, że jest to możliwe dzięki dobremu ustawodawstwu drogowemu, pieniądzom inwestowanym przez koncesjonariuszy budujących poszczególne odcinki i dotacjom Unii Europejskiej.
"Administracja rządowa uwolniona z okowów biurokratycznych przepisów potrafi w sposób błyskawiczny wydawać decyzje, potrafi w sposób znakomity reagować na wspólne potrzeby drogowe" - oceniał wicepremier.
Pytany przez dziennikarzy jak Unia Europejska ocenia realizację programu budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce Pol powiedział: "Nasi partnerzy z Unii Europejskiej chcieliby abyśmy jak najszybciej zbudowali sobie i im tranzytowe drogi wschód- zachód. Akurat tak się składa, że one są budowane więc mamy wspólne poglądy".
Minister infrastruktury wziął w sobotę w Poznaniu udział w spotkaniu "Projekt realizacji autostrady A2". Ocenił, że sama budowa autostrady, jak współpraca koncesjonariusza - Autostrady Wielkopolskiej S.A. z wojewodą wielkopolskim przebiegają wzorcowo.
Autostrada Wielkopolska S.A. posiada koncesje na finansowanie, budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinkach: odcinek Nowy Tomyśl - Konin o długości 148,9 km, odcinek Świecko- Nowy Tomyśl o długości 105,6 km.
Jeden kilometr autostrady ma kosztować średnio 5 mln euro. Autostrada A2 na odcinku Konin - Świecko ma być pierwszą w Polsce wybudowaną ze środków prywatnych zgromadzonych przez koncesjonariusza, a zatem spółkę "Autostrada Wielkopolska".
Środki własne tej spółki będą zasilone pieniędzmi pochodzącymi z kredytów długoterminowych, udzielonych przez konsorcjum banków komercyjnych Credit Lyonnais i Commerzbank, a także pożyczką z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kapitał akcyjny Autostrady Wielkopolskiej SA wynosi 461 mln zł. Jej akcjonariuszami są m.in.: PSE SA, Kulczyk Holding SA, Strabag AG, NCC, Bank Zachodni WBK SA, TUiR Warta SA.
sg, pap