Istniejącą obecnie w Gliwicach infrastrukturą logistyczną, położoną na 47-hektarowym terenie, zarządza spółka Śląskie Centrum Logistyki SA, do którego gmina Gliwice wniosła aportem grunty. Samorząd ma 93 proc. akcji spółki, której kapitał własny przekracza 12 mln zł. Na tym terenie znajduje się m.in. port na kanale gliwickim, magazyny o powierzchni 10 tys. m kw. i kolejowa stacja przeładunkowa.
Koncepcja stworzenia tam centrum logistycznego z prawdziwego zdarzenia zakłada m.in. budowę nowoczesnego terminalu do przeładunku kontenerów, nowych magazynów o łącznej powierzchni 8 hektarów, kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury oraz powiększenie terenu o dalsze 25 hektarów.
Istniejący terminal obsługuje rocznie ok. 800 tys. ton ładunków transportowanych drogą wodną oraz ok. 100 tys. ton ładunków przewożonych transportem samochodowym. Szacunki wskazują, że rozbudowa terminalu może w 2008 roku zwiększyć ilość ładunków drogowych do ok. 800 tys. ton, a ładunków w transporcie kolejowo- wodnym - do ok. 1 mln ton rocznie. Barierą rozwoju jest tu brak pełnej żeglowności Odry.
Władze Śląskiego Centrum Logistyki liczą, że budowę terminalu sfinansują unijne fundusze strukturalne oraz środki pochodzące od potencjalnych inwestorów, którzy mogliby zainwestować w infrastrukturę lub kapitałowo zaangażować się w Śląskim Centrum Logistyki. Ponad połowę akcji spółki ma zachować gmina - inaczej spółka nie mogłaby skorzystać ze środków unijnych.
Na razie ofertę gotówkowego zakupu 5 proc. akcji ŚCL złożyła niemiecka firma logistyczna M.Preymesser. W Gliwicach działa już należąca do niej spółka M.Preymesser Logistyka, zajmująca się obsługą przedsiębiorstw spedycyjno-transportowych oraz podmiotów z branży stalowej, m.in. Voest Alpine Stahl. W pobliżu gliwickiego portu spółka buduje halę o powierzchni 4 tys. m kw. wraz z suwnicą, bocznicą kolejową i placem przeładunkowym o powierzchni 6 tys. m kw. Inwestycja kosztuje ok. 5 mln zł i ma dać 20 nowych miejsc pracy.
Międzynarodowe centrum logistyczne w Gliwicach ma być jednym z dwóch tego typu, których budowę planuje się w woj. śląskim. Kolejne ma powstać w Sławkowie, przy końcu szerokiego toru łączącego Polskę ze Wschodem.
"Centra w Sławkowie i Gliwicach nie powinny ze sobą konkurować, chodzi raczej o wykorzystanie efektu synergii. W regionie jest miejsce na dwa centra logistyczne; Sławków ulokowany jest na wschodnim obrzeżu aglomeracji śląskiej, Gliwice na zachodnim" - ocenił Grzegorz Czoch ze Śląskiego Centrum Logistyki w Gliwicach.
em, pap