Dodatkowe 5,7 mld zł na rozwój kolei. Rada Ministrów dofinansowała Krajowy Program Kolejowy

Dodatkowe 5,7 mld zł na rozwój kolei. Rada Ministrów dofinansowała Krajowy Program Kolejowy

Wagon PKP Intercity
Wagon PKP Intercity Źródło: PKP Intercity
Rada Ministrów przyjęła wczoraj uchwałę, która wprowadza zmiany we wczorajszym rozporządzeniu w sprawie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Główną zmianą, wynikającą z nowej, przedłożonego przez ministra infrastruktury, wersji uchwały, są dodatkowe środki, które trafią do puli programu. Rząd przeznaczył na ten cel dodatkowe 5,7 mld złotych.

Temat wykluczenia transportowego i pomysły na to, jak jest zmniejszyć, były jednym z głównych tematów rozmów podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy. Rozwiązywanie wykluczenia transportowego, zdaniem prezesów spółek z grupy PKP, może być możliwe m.in. poprzez zwiększanie częstotliwości kursowania pociągów, na istniejących liniach oraz zwiększenie przystanków, na których się zatrzymują. - W rozkładzie w okresie 2015/2016 pociągi zatrzymywały się na 333 stacjach. W rozkładzie na 2020 będzie tych stacji ponad 400. To przykład rozwoju naszych sieci i zwiększaniu jej o miejsca, które mają duży potencjał – powiedział Adam Laskowski, Członek Zarządu - PKP Intercity S.A. - Potrzeba wynika głównie z tego, że wzrasta liczba pasażerów. W ciągu roku obsługujemy bowiem 40 mln osób. – dodał.

W ramach przyjętych poprawek do KPK do 2023 roku z dodatkowych środków, które wykorzystane zostaną na dokapitalizowania spółki PKP PLK, przeprowadzone zostaną:

  • prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia
  • prace na ciągach pasażerskich (E 30 i E 65) na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odcinku Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice, LOT C Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg
  • prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok
  • prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Wronki – Słonice
  • prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane
  • poprawa stanu technicznego obiektów inżynieryjnych – etap III; budowa mostu kolejowego na Odrze w Szczecinie – Podjuchach wraz z robotami towarzyszącymi

Jak czytamy w podsumowaniu po posiedzeniu Rady Ministrów „Zwiększenie środków na realizację Krajowego Programu Kolejowego związane jest m.in. ze wzrostem wartości projektów spowodowanych rozstrzygnięciami przetargowymi”.

Czytaj też:
Dodatkowe 3,2 mld zł na Krajowy Program Kolejowy