Podcasty słychać wszędzie. Polacy polubili tę formę treści
Artykuł sponsorowany

Podcasty słychać wszędzie. Polacy polubili tę formę treści

Podcasty słychać wszędzie
Podcasty słychać wszędzie Źródło:Unsplash / Wes Hicks
Podcasty na stałe wrosły w krajobraz polskiego internetu, stając się jedną z chętnie konsumowanych przez użytkowników formą treści. Ich nieograniczona tematyka sprawia, że równie chętnie słuchają ich mieszkańcy wielkich aglomeracji, jak i niewielkich wsi i miasteczek.

Z najnowszego raportu „Podcasty 2023” przygotowanego przez „Wprost” i Studio PLAC wynika, że 85 proc. Polaków zetknęło się z formatem podcastu. Co więcej, niemal jedna trzecia użytkowników deklaruje, że regularnie słucha tego typu treści.

Nieograniczony zakres tematyczny podcastów sprawia, że każdy może odnaleźć w nich coś dla siebie. Twórcy odpowiadają na najbardziej niszowe zapotrzebowania użytkowników, co m.in. sprawia, że poziom popularności podcastów właściwie nie zmienia w zależności od wielkości miejscowości zamieszkiwanej przez słuchaczy.

Słuchają aglomeracje, miasta i wsie

Z danych zgromadzonych na potrzeby raportu przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna wynika, że w podcastów słucha 63 proc. mieszkańców dużych miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców, ale nie jest to najwyższa wartość w zestawieniu. Okazuje się, że najchętniej po ten rodzaj treści sięgają mieszkańcy miast do 20 tys. mieszkańców – 67 proc. Niewiele mniejszą popularnością cieszą się podcasty wśród mieszkańców wsi. Do słuchania takich formatów przyznaje się 59 proc. z nich.

Podcast jako nowa forma komunikacji w polskiej przestrzeni medialnej dojrzał niezwykle szybko. Z czego wynika tak dynamiczny proces dojrzewania tłumaczy Michał Łukasik z podcastowego Studia PLAC.

– Tym, co daje podcastom pewną przewagę i napędza ten proces dojrzewania jest to, że mogą one dotyczyć absolutnie każdego, nawet najbardziej niszowego, tematu. Na coś podobnego nie mogą pozwolić sobie np. ogólnopolskie stacje radiowe. Takich przewag jest więcej, a rozwój sprzyjającej podcastom technologii pozwala myśleć, że format osiągnie w najbliższych latach tę dojrzałość – wyjaśnia ekspert.

Podcastów przybywa

Łukasik podkreśla również, że na popularność podcastów wśród Polaków wpływ może mieć również rosnąca liczba nowych twórców i oferowanych przez nich treści. – Dynamika przyrostu jest naprawdę duża i to zarówno w przypadku twórców prywatnych, czyli np.: influencerów, dla których jest to nowa forma obecności w internecie, ale również w przypadku firm, które coraz częściej decydują się na tę formę komunikacji ze swoimi klientami. Ponadto, z badania wynika, że 85 proc. Polaków wie, czym jest podcast, co pokazuje, że świadomość formatu rośnie – wskazuje.

Użytkowników do podcastów przyciąga również coraz lepsza jakość nagrań. – Dostrzegamy też dużą profesjonalizację formatu. Ci twórcy, którzy nagrywali w warunkach domowych, obecnie przekonali się, że nagrywanie jakościowego podcastu wymaga również dbałości o aspekty techniczne. Podobnie jest zresztą w przypadku firm, które zaczynały od nagrań w biurach, a teraz przenoszą się do studia – mówi Krzysiek Rzyman, współzałożyciel Studia PLAC.

Czytaj też:
Polacy słuchają podcastów, żeby poszerzyć horyzonty. Dla większości ważna jest merytoryka
Czytaj też:
Podcast jako podstawa komunikacji marketingowej? To się sprawdza

Źródło: WPROST.pl